Om staten

Aschehoug 1990 Innbundet

Ciceros hovedverk, De re publica, har form av en samtale som strekker seg over tre dager. Her diskuteres blant annet den beste form for statsstyre, det enkelte individs forhold til samfunnet, og selve stasmannsskikkelsen. Skriftets innflytelse kan spores gjennom flere hundre år, gjerne som sitater i annen litteratur, men mye av verket har dessverre gått tapt.

Utgivelsesår 1990

ISBN13 9788203164927

EAN 9788203164927

Serie Thorleif Dahls kulturbibliotek

Omtalt tid Antikken

Omtalt sted Romerriket

Jeg holder sparsomhet for å være den beste inntekt både i private familier og i staten.

Den sanne lov er den lytefrie fornuft i samklang med naturen; den er kjent av alle, uforanderlig og uforgjengelig... Den som ikke vil adlyde den, flykter fra seg selv og fornekter menneskets natur, og nettopp derved vil han lide den strengeste straff, selv om han unngår alt det som ellers i alminnelighet blir regnet for straff.

• "Anglernes kirkes historie" av Beda Venerabilis
  • "Parmenides - ideene, det Ene og det Andre" av Platon
  • "Debatten om Descartes - innvendinger og svar" av Asbjørn Aarnes
  • "Fra antikkens krigskunst - om ledelse av kavaleriet. Om forsvar av bystater" av Xenofon
  • "Brev" av Marcus Tullius Cicero
  • "Politikk" av Aristoteles