Om så det gjelder

av (forfatter) og Knut Johansen (oversetter).

Aschehoug 2009 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Brønshøj, Danmark, 1933. Søskenparet Viggo og Vita med sosialdemokratisk bakgrunn møter rikmannssønnen Max. Tenåringene lever i en tilværelse preget av vennskap og forelskelse, samtidig som krigen og spenningen ulmer under overflaten. Når krigen bryter ut kaster Max og Vita seg ut i motstandskampen mens Viggo fører en mer stille tilværelse. Når de møtes igjen kommer fortidens demoner fram i lyset.

Tre ungdommer møtes i en forstad til København i 1933. Vita, broren Viggo og skolekameraten Max. Det er en tid med vennskap og forelskelse, lengsler og indre kaos. Som voksne blir Vita og Max lidenskapelig besatt av hverandre og av tidens politiske og eksistensielle tanker. Danmark er okkupert av tyskerne, og Vita får med seg Max inn i motstandsbevegelsen. Men de vet skremmende lite om hverandre. Ingen forblir upåvirket av krigen, som også kaster skygger over neste generasjon. Om så det gjelder er en roman om hemmeligheter og løgner, om vinnere og tapere, om kjærlighet og besettelse - og om et ufattelig svik. Dette er dansk drama på sitt beste.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203211485

EAN 9788203211485

Omtalt tid 1939-1945 1918-1939

Omtalt sted Danmark

Året er 1933 og søsknene Viggo og Vita har sammen med foreldrene sine nylig flyttet til Brønshøj, en finere bydel i København enn den de har flyttet fra. Foreldrene er sosialdemokrater og spesielt faren er svært opptatt av politikk.

I bydelen befinner det seg også et rikmannsstrøk, og der bor Max, eller Maximillian som han egentlig heter. Han og Viggo går i samme klasse, og egentlig mot alle odds – i datidens øyne - blir de to venner. Guttene er 15 år, og dels knyttes de sammen av fascinasjon og dels av aggresjon. De sloss, drikker seg fulle sammen for første gang, opplever sin seksuelle debut hos prostituerte og har forbindelser til kinodirektør Thomsen som vi aner ikke har rent mel i posen, samt Skyte-Leif, som lever litt på siden av det etablerte samfunnet. Max sørger stort sett for at det meste skjer på hans premisser. Viggo går med på dette fordi det er Max – ikke han – som har penger. Selv Ulla, som er billettlukedame på Thomsens kino, er egentlig Max´ fordi han en gang har hatt noe gående med henne. Viggo elsker Ulla, men Ulla elsker en annen skal det vise seg …

Viggos søster Vita forelsker seg i Max med det vakre kornblonde håret, og det er en forelskelse som overlever mange års adskillelse. Foreldrene til Max flytter nemlig til England, og dermed skilles veiene for de tre ungdommene i mer enn 10 år.

Først etter at krigen er godt i gang og tyskerne har okkupert Danmark, møtes Max og Vita igjen. Dette blir starten på et lidenskapelig forhold og en forlovelse. Vita har gått inn i motstandsbevegelsen og jobber ved siden av sine sykepleierstudier som illegal kurer. Lenge lar hun være å si noe, men til slutt involverer hun Max. Max bestemmer seg for å bli med i motstandsbevegelsen. Siden går det meste veldig, veldig galt …

Viggo og Max´ veier møtes mange år senere, og det skal bli fatalt for dem begge. Tidligere maktforhold forrykkes, og ingen ting blir det samme mer.

Max´datter Milly oppsøker Viggo i Kuradasi, hvor han har slått seg ned på sine eldre dager. Viggo har rukket å bli rundt 90 år. Max er død og hun jakter på alle millionene hun antar at faren må ha hatt. Hun går ut fra at Viggo sitter med opplysninger som kan føre til at hun finner pengene. Spørsmålet er om hun er villig til å betale prisen for å få omkalfatret alt hun har trodd på …

Boka er både godt skrevet og svært lettlest. Dessuten er fortellerstilen lett humoristisk, noe som i grunnen var helt greit, selv om temaet i boka tidvis var nokså alvorlig. Selv om jeg vil vurdere den til terningkast fem, ble jeg likevel litt skuffet over den. Eller kanskje jeg mer opplevde at den ikke helt svarte til forventningene. På smussomslaget presenteres boka som ”kjærlighetshistorie, krim og historisk roman i en flott blanding”, og ”et plott så overraskende at det nesten overgår Christian Jungersens Unntaket”. Videre sammenlignes boka med filmen ”Flammen og Citronen”. Alle disse uttalelsene gir et inntrykk av at man sitter med et mesterverk i hendene, og det var det ikke. I det hele tatt å sammenligne plottet i denne boka med ”Unntaket” er helt feil! Derimot er det riktig at dette er en historisk roman om en skjebnesvanger tid i Danmarks historie, og at den handler om et svik så stort at det er helt ubegripelig. Boka handler også om hva som skjer mellom mennesker som i utgangspunktet har en tilhørighet seg i mellom, men som gjør ulike valg. Jeg ble veldig glad i hovedpersonene i boka, med enkelte unntak selvsagt. For øvrig syntes jeg det var litt for enkelt å gjette seg til løsningen underveis. Det gjorde at oppklaringen ikke kom veldig overraskende på meg. Like fullt en fin roman som jeg er glad jeg fikk med meg! Kanskje skyldes dette aller mest min interesse for andre verdenskrig.

I begynnelsen var jeg litt usikker på om jeg likte denne boka, men etterhvert som jeg kom inn i historien ble jeg mer fengslet av den. Konklusjon, en god og dramatisk historie fra krigen i Danmark, og om de som sviktet.

Halvt i skygge, på en altan i Kusadasi sitter en svært gammel mann.

Eit tilfeldig besøk på ein brukthandel resulterte i eit fullt nett med bøker - 19 stk - til NOK 40,00 Kjekt!

Bøker vi har lest i lesesirkelen. Første bok var i mai 2009.

• "Linfruen" av Julia Franck
  • "Den sjette klagesang" av William Brodrick