Om natten er alt blod svart

av (forfatter) og Tom Lotherington (oversetter).

Font 2020 E-bok

Forlag Font

Utgivelsesår 2020

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1914-1918

Tildelt litteraturpris Booker international prize 2021

Alfa Ndiaye og Mademba Diop er senegalske soldater, som kjemper under fransk flagg i skyttergravene under første verdenskrig. Kaptein Armand blåser i hornet sitt, noe som betyr at de skal angripe tyskerne. Under angrepet, faller Mademba, og han ber kameraten, Alfa, om å drepe ham. Magen hans er sprettet opp, og tarmene har veltet ut over slagmarken. Alfa klarer ikke å drepe vennen, men han starter på et grufullt hevntokt etter at Mademba dør. Hver natt åler han seg mot fienden, og vender hjem med en avkuttet hånd fra fienden. Dette gjentar han en rekke ganger, og i begynnelsen høster han lovord fra medsoldatene, men etterhvert blir det satt ut rykter. Alfa blir omtalt som trollmann som spiser ofrenes sjeler. Kapteinen må ta et valg for å lette uroen blant soldatene.

En mørk og rystende fortelling fra den umenneskelige krigføringen i skyttergravene.

Det er en del gjentakelser, spesielt i starten av boken, men man blir fascinert av hva krigen gjør med psyken til soldatene, og nysgjerrig på Alfas skjebne.

Boka ble tildelt Man Booker International Prize i 2021.

En liten bok, men sterk. Kanskje for blodig. Men krig er ikke sånn? Om natten er alt blod svart omtaler en skjult side av første verdenskrig: tilstedeværelsen av svarte soldater fra Vest-Afrika, spesielt fra Senegal - i skyttergravskampene nordøst på fransk territorium. Forfatteren beskriver at det er nesten umulig å forbli mennesker i krig. Soldatene blir nærmest som ville dyr, alt går på instinkt. Mange groteske skildringer fra skyttergravene. Alt i alt en spesiell bok med mange metaforer og gjentakelser. Jeg synes ikke David Diop beskriver krig så godt som mange andre forfattere har gjort før ham.

Å tenke selv betyr ikke nødvendigvis å forstå alt.
Ved Gud i sannhet, jeg forstår ikke hvorfor jeg en vakker dag i blodig kamp uten videre, enda jeg ikke ville at han skulle dø, enda jeg håpet at vi skulle komme hjem til Gandiol begge to i god behold etter krigen, jeg kan ikke forstå hvorfor jeg drepte Mademba Diop med mine ord. Jeg skjønner ikke alt.

Livet, for kapteinen, det er krigen. Kapteinen elsker krigen, slik man elsker en lunefull kvinne.

Bookerprisen (engelsk navn: «Booker Prize for Fiction» og «Man Booker Prize») blir årlig utdelt til den beste romanen skrevet på engelsk og utgitt i Storbritannia (tidligere begrenset til innbyggere i Samveldet, Irland og Zimbabwe). Prisen ble innstiftet av bokhandlerkjeden Booker plc i 1968. For å bevare prisens eksklusivitet velger man ut jurymedlemmer blant kritikere, forfattere og akademikere. Siden 2002 har prisen også blitt omtalt som «Man Booker Prize» for å reflektere at prisen blir sponset av et investeringsselskap, Man Group plc.

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

En oversikt over leste bøker i 2021.

Oppdateres løpende

• "Vitser til soldatene" av Māzin Maʻrūf
  • "Medaljonger" av Zofia Nałkowska
  • "Tyll - roman" av Daniel Kehlmann
  • "En hest kommer inn på en bar" av David Grossman
  • "Ut av mørket, skinnende lys - (en sannferdig beretning om doktor David Livingstones siste år og dager på jorden og om hans siste reise fra Afrikas indre ut til kysten, fortalt av hans afrikanske ledsagere, i tre bind)" av Petina Gappah
  • "Kraft - roman" av Hanna Dahl
  • "Istanbul Istanbul" av Burhan Sönmez