Om muser og menn

Spartacus 2019 E-bok

Hvor eksentrisk kan en kvinne være før hun avskrives som gal? Ikke så veldig, konkluderer Marta Breen. Kvinnekampen har i stor grad handlet om å bryte seg inn i menns lukkede rom - enten det er arbeidslivet, politikken, utelivet, idretten eller kunsten. De kvinnene som har gått foran og sparket inn dørene, har ofte gjort det med store personlige omkostninger. Med utgangspunkt i sitt eget liv som forfatter og debattant tar Marta Breen for seg historien om kvinner i offentligheten, og skriver om den evige kampen for å skaffe seg et eget rom. Om eksentriske kulturmenn - av begge kjønn. Om Ingmar Bergman, Amalie Skram og Bjørn Afzelius. Om groupies, muser og stalkere. Om det mannlige blikket, brystvorter og viktigheten av å ha nok vin.

«Når kvinner i kulturlivet snakker om kulturmannens privilegier, betyr det heller ikke at vi hater ham og fantaserer om å utrydde ham. Absolutt ikke. Vi kjøper bøkene hans og leser det han skriver. Vi lytter når han snakker. Noen ganger applauderer vi, andre ganger protesterer vi. Iblant ler vi av ham. Har vi tatt et glass for mye, hender det at vi ligger med ham. Det eneste som aldri skjer, er at vi overser ham - slik han overser oss.» (Fra boka)

Marta Breen (f. 1976) er forfatter, debattant og journalist med bred erfaring fra blant annet Dagsavisen, Dagbladet, NRK, KK og RadiOrakel. Fra 2013 til 2018 var hun leder for Norsk Faglitterær forfatter- og oversetterforening. Hun debuterte med boka Piker, vin og sang (Spartacus, 2006) som handlet om kvinner i norsk musikkhistorie, og har siden den gang etablert seg som en markant sakprosaforfatter. Hennes forrige bok, Kvinner i kamp (Cappelen Damm, 2018), laget i samarbeid med illustratør Jenny Jordahl, er foreløpig solgt til 21 land.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788243012080

EAN 9788243012080

Tankevekkende og interessant om kvinner i, rundt og utafor kunsten.

Forfatteren tar utganspunkt i eget liv som debattant og forfatter, når hun tar for seg historien om kvinner i offentligheten. Om å bane seg vei i en mannsdominert verden; innen politikk, litteratur, idrett, kunst, og uteliv. De som tok kampen, gjorde ikke dette uten personlige konsekvenser...
Breen er innom mange kjendiser - Amalie Skram, Ingmar Bergman, Bjørn Afzelius, André Bjerke, Selma Lagerlöf m.fl.

Lettlest og utrolig underholdene om kvinnekamp både før og nå.

I sterkt patriarkalske samfunn er litteratur blitt ansett som direkte farlig for kvinner, med mindre det da dreier seg om religiøse skrifter og lignende oppbyggelig litteratur. Kvinner er flyktige vesener - blir det hevdet - og dersom hun leser romaner, risikerer hun å forsvinne inn i fantasiens verden. Her kan hun lett miste fotfestet og glemme det som er hennes hovedoppgave i livet: familielivets plikter.
Den franske forfatteren og skofetisjisten Nicolas Retif de la Bretonne uttrykte dette eksplisitt i 1777: «Man burde forby kvinner å lære seg å skrive, ja til og med å lese. Det ville være en måte å begrense deres tanker og samle dem rundt nyttige huslige sysler, samt inspirere deres respekt for vårt kjønn.»

Virginia Woolf påpekte: «Historien om menns motstand mot kvinners frigjøring er kanskje enda mer interessant enn historien om selve frigjøringen.»

I Norge ble spørsmålet om kvinners utdanning løftet fram av landets første kvinnesaksforening, Skuld, som ble dannet av de første kvinnelige studentene i Kristiania i 1883. Disse unge kvinnene møtte mye motbør på veien og ble utsatt for regelrett mobbing av både professorer, medstudenter og medienes karikaturtegnere.

Kitty Kielland ble tildelt den samme «æren» i Jens Thiis’ store verk om norske kunstnere fra 1907: «Det er over hendes fuldkommen ufantastiske og redelige kunst et præg af tung melankoli og et helt mandigt alvor, som stemmer alvorlig. Hendes kunst er alt andet end dameaktig». Jappe Nilssen var helt enig: «Kitty Kielland har vært et rankt og staut mandfolk i sin kunst, og det er sandelig ikke den ringeste ros, man kan yde en kvindelig maler.»

Når dyktige damer blir kalt for flinke piker, tar man fra dem kreden for deres egen dyktighet. Det antydes at det er din usikkerhet som fører til at du hele tida vil vise hva du er god for overfor andre - at dette dermed er selve drivkraften bak dine prestasjoner. Du reduseres til å bli en nevrotisk person med et problem

• "Hvordan bli (en skandinavisk) feminist - 20 veier til mer likestilling på jobben, i livet og i kjærligheten" av Marta Breen
  • ""Det var ikke voldtekt" - ti menn forsvarer seg i retten" av Heidi Helene Sveen
  • "Bli mor no?" av Kristina Leganger Iversen
  • "Det skjer nå - fortellinger fra en feministisk revolusjon" av Helena Brodtkorb
  • ""Jeg trodde klitoris var en selskapsdans" - og 300 andre sitater fra kvinner" av Marta Breen
  • "Hun, han og kvinnekampen - roman" av Kjersti Ericsson
  • "Alle spørsmåls mor" av Rebecca Solnit
  • "Brev til en datter - alt du bør vite fordi du er jente" av Kristin M. Hauge
  • "Alice B. Toklas' sjølvbiografi" av Gertrude Stein
  • "Skal du ikke gifte deg snart? - og alt mamma og jeg burde ha snakket om i stedet" av Nancy Herz
  • "Den store rumpefeiden - og andre glimt fra medias bakside" av Marta Breen
  • "Kuk og hjarta" av Heidi-Anett Haugen