Om mus og menn

Gyldendal 1983 Innbundet

Historia om vennskapet mellom to omflakkende gårdsarbeidere i California, og deres drøm om et bedre liv. George tar seg av den mentalt tilbakestående Lennie som er snill, men uten kontroll over kjempekreftene sine. En dag går det virkelig galt og George må komme han til unnsetning.

Utgivelsesår 1983

ISBN13 9788205115040

EAN 9788205115040

Serie Steinbeck, J. Romaner og fortellinger 1-10

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1918-1939

Boka rommer historien om George og Lennie, som lever et omflakkende liv som løsarbeidere på ulike gårder i California. Lennie er tilbakestående, og alle lurer på hvorfor George gidder å ta seg av ham. Men Lennie er en stor mann med kjempekrefter og som jobber for minst to, mens George er nokså liten og puslete - og det er tross alt hyggeligere å være to. Dessuten deler de to en drøm om å få seg en egen farm en dag.

Lennie elsker dyr, spesielt dyr med myk pels som han kan kose med. Gang på gang opplever han imidlertid at han tar livet av sine små venner, uten at det var meningen. Mang en gang har George reddet ham ut av vanskelige situasjoner, men like mange ganger har de vært nødt til å flykte med en hel bygd i helene.

En dag er imidlertid ikke George der, og oppasserens kone som ikke skjønner at Lennie er tilbakestående, blir vel nærgående. Og så går det forferdelig galt ...

Dette er en rørende fortelling av den typen Steinbeck er så god til å skrive. Jeg sitter igjen med en følelse av å ha lest en stor roman i en liten bok.

Mus og menn kom ut i 1937 av nobelprisvinner John Steinbeck.
Dette er en kort roman, men det er en stor historie.

Dette er historien om to barndomsvenner og deres vennskap.
Lennie som er fysisk sterk, men intelligensmessig som et barn og Georg som er kvikk og bestemt.
Lennie som er ute av stand til å kontrollere sine krefter og ofte ender opp med å ødelegge det han bare vil kjærtegne og Georg som forsøker å hjelpe sin venn og beskytte han mot en uforstående omverden.
Handlingen er lagt til California hvor også forfatteren kommer fra. Her reiser disse to rundt og tar jobber på gårdene. De har en felles drøm om å tjene nok penger til å kjøpe seg et lite småbruk hvor de kan livnære seg.

Romanen ble John Steinbeck sitt gjennombrudd. Boken er filmatisert flere ganger og er satt opp på mange norske teaterscener. Jeg har dessverre aldri sett filmen, men skal være på jakt etter den nå. Denne nydelige historien vil jeg virkelig prøve å få sett på film.

Terningkast 5 fra meg og jeg anbefaler virkelig denne romanen som er både trist og varm.

En fantastisk fortelling. En liten bok men en stor roman. Som Haagen Ringnes har sitert i etterordet:"Denne romanen tar det to timer å lese og 20 år å glemme."

Boken handler om to menn, George og Lennie. De har kjent hverandre siden de var små, og George har alltid passet på den "tilbakestående" Lennie. De er reiser fra gård til gård for å søke jobber i de harde tredveårene i California. Fordi Lennie alltid roter seg opp i trøbbel må de flykte fra sted til sted. Boken ender med at Lennie uaktsomt dreper en kvinne, kona til gårdeieren, og at George, han som alltid har tatt vare på Lennie må ta den vanskelig avgjørelsen om å avslutte Lennies "vonde, ødelagte" liv.
Temaet i boken er nok et kritisk syn på hvordan forholdene var i tredveårene, og hvor stor depresjonen og ensomheten var blant menneskene. Forfatteren la også stor vekt på hvor sterkt rasismen fortsatt rådet.
Det er en trist bok der vi opplever hvordan håp og drømmer gang på gang blir knust, håpet om en bedre framtid er ikke reell, ting må forandres og tilrettelegges før drømmene kan bli oppfylt.
Selv om det eksisterer et lite fellesskap blant arbeiderne er ensomheten et stort tema i boken. Vi får høre om den ensomme mann som er på jakt etter jobb, den ensomme kona til gårdeieren, hun som også hadde fått drømmen knust. Den ensomme "stallkaren" Kroken, som ikke får bo sammen med de andre fordi han er mørk.
Når arbeiderne får lønningene så drar de til den nærmeste byen Soledad (betyr ensomhet på spansk), der er de noen få timer og "slukker tørsten" og ensomheten.
Jeg synes at det er utrolig av en forfatter å skrive så direkte og bruke så få ord, og allikevel lage et stort mesterverk av en bok!

Ei tynn flis av ei bok på så vidt over 100 sider, men stort innhold verdig en Nobelprisvinner. Det Asterix og Obelisk-liknende venneparet George og Lennie er fattige jordarbeidere på vei fra en jobb til en annen. Hva som egentlig er grunnen til at de måtte dra fra den forrige jobben er uklart, men de havna i trøbbel på et eller annet vis. Det vi si, det var visstnok Lennie som havna i trøbbel, men George lar ikke Lennie i stikken, så de har dratt videre i lag. På den nye gården finner de seg nogenlunde til rette i lag med de andre arbeiderne. Lennie er kanskje ikke så veldig smart, men han er sterk, veldig sterk. Og ting skjer.

En fyr behøver ikke å ha noe til hue for å være en grei kar. For meg ser det ofte ut som det er nesten tvert imot. Ta en riktig smart fyr, og du vil nesten alltid finne at det er noe i veien med ham.

I seen too many guys with land in their head. They never get none under their hand.

"O.K. Someday—we’re gonna get the jack together and we’re gonna have a little house and a couple of acres an’ a cow and some pigs and—"
"An’ live off the fatta the lan’," Lennie shouted. "An’ have rabbits. Go on, George! Tell about what we’re gonna have in the garden and about the rabbits in the cages and about the rain in the winter and the stove, and how thick the cream is on the milk like you can hardly cut it. Tell about that George."
"Why’n’t you do it yourself? You know all of it."
"No…you tell it. It ain’t the same if I tell it. Go on…George. How I get to tend the rabbits."
"Well," said George, "we’ll have a big vegetable patch and a rabbit hutch and chickens. And when it rains in the winter, we’ll just say the hell with goin’ to work, and we’ll build up a fire in the stove and set around it an’ listen to the rain comin’ down on the roof—Nuts!"

"I ought to of shot that dog myself, George. I shouldn't ought to of let no stranger shoot my dog."

"[...]Books ain't no good. A guy needs somebody - to be near him." He whined, "A guy goes nuts if he ain't got nobody. Don't make no difference who the guy is, long's he's with you. I tell ya," he cried, "I tell ya a guy gets too lonely an' he gets sick."

Noen forfattere har den fantastiske evnen at de får sagt mye bra med få ord. Her er et forsøk på å samle noen av de beste kort-romanene (her definert til under 300 sider) som jeg har lest. Enkelte av dem kan nok karakteriseres som noveller snarere enn romaner, men de får likevel være med.

Bøker for å bli litt mer boksmart ;)
Har mange ganger tenkt at jeg har lest veldig mye uten å ha lest noen av de bøkene som "alle" kjenner til. Har ikke visst hvor jeg skal begynne, men etter en diskusjon her inne har jeg fått satt opp endel bøker, og flere legger jeg til etterhvert som jeg kommer på dem.
Endel av bøkene har jeg allerede ulest i hylla, og endel av forfatterene har flere aktuelle bøker jeg vil se på.
Dette er ingen liste som jeg har tenkt å haste meg igjennom, mest som en huskeliste for meg selv + at det er morsomt å se hvor mange av de som blir lest fremover :)

Bøker som har cover som får meg iallefall til å lese baksiden av boka i butikken/biblioteket. (Blå og rød nyanser er tydeligvis nøkkelen når det gjelder meg!)

(Nesten) alle bøkene som Rory Gilmore i serien "Gilmore Girls" leste eller nevnte!

Vinnere av nobelprisen.
Nobelprisen ble ikke utdelt i 1914, 1918, 1935 og 1940-1943. To personer mottok prisen i 1904, 1917, 1966 og 1974.

• "Alle tiders torsdag" av John Steinbeck
  • "Dagdrivergjengen" av John Steinbeck