Om moderskap

Oktober 2021 Heftet

«Jordmoren ga meg barnet som ingen andre hadde holdt»

I denne boken inviteres vi med inn i begynnelsenes rike, der lykke og smerte er nærmeste naboer, der underet er selve hverdagen, der mennesker og mødre blir til. Tove Nilsen lar sin egen moderskapsfortelling inngå i mylderet av historier om andre mødre: om voldsomme naturkrefter, bunnløs ømhet og silkemyke babytær - og nyfødtblikket, som ikke helt tilhører denne verden. Hun forteller om den overraskende opplevelsen hun selv hadde da navlestrengen ble kuttet, av å forbindes til andre mødre, mødre til alle tider, mødre i kunsten, i mytologien, til og med til mødrene i dyreriket. Vi får innblikk i noe av den magiske tenkningen som alltid har omgitt mor og barn, og som skal beskytte dem; vi får lysende hverdagsskildringer fra fødeavdelingen på et stort sykehus, vi møter moderne kvinner i situasjoner der planer og forventninger må kastes om på idet naturen overtar regien, og vi møter fødselens heltinner, jordmødrene, de som er tettest på i livets mest omkalfatrende øyeblikk. `Om moderskap` er en varm påminnelse om dette øyeblikket. For glemselen senker seg så lett - selv over det aller største.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2021