Om menneskets estetiske oppdragelse i en rekke brev

Solum 2001 Heftet

Boken inneholder brev hvor Schiller opererer med tre menneskelige grunndrifter: den passivt mottagende stoffdriften, den aktivt omdannende formdriften og den estetiske lekedriften.

Friedrich Schiller (1759-1805) er fremfor alt dikteren: poeten, dramatikeren, Goethes venn og likeverdige. Men Schiller var også filosof, og med de Estetiske brev skrev han i 1795 sitt filosofiske hovedverk. I brevene opererer Schiller med tre menneskelige grunn-«drifter»: den passivt mottagende «stoffdrift», den aktivt omdannende «formdrift», og formidlende mellom dem den estetiske «lekedriften». Det lekende, estetiske menneske er harmonisk i den forstand at det verken er utlevert til stoffdriftens eller formdriftens ensidige tvang. Det estetiske menneske er fritt. I dets felt er det intet skille mellom følelse og intellekt, mellom kreativ og kognitiv virksomhet. Solums Smale Serie: I denne serien presenterer Solum Forlag arbeider innenfor genrene kortprosa og essayistikk som behandler sentrale estetiske og etiske problemstillinger.

Forlag Solum

Utgivelsesår 2001

Serie Solums smale serie (14)

Jeg vil nødig ha arbeidet for et annet århundre enn det jeg lever i. Man er like meget borger av sin tid som av sin stat.

Når altså fornuften bringer sin moralske enhet inn i det fysiske samfunn, må den ikke øve vold mot naturens mangfold.

Hva er mennesket før skjønnheten lokker den frie lyst ut av det og den rolige form demper det ville liv? Evig og alltid underlagt de samme hensikter, evig vekslende i sine tanker, selvisk uten å være seg selv, ubundet uten å være fri, slave uten å tjene noen regel. I denne periode er verden bare skjebne for mennesket, [...]

Fornuftens lover er preget inn i mennesket gjennom en ubestikkelig bevissthet, naturens lov gjennom en uutryddelig følelse. Derfor er det bestandig tegn på mangelfull dannelse når den moralske karakter bare kan hevde seg ved å ofre den naturlige.

Mennesket kan imidlertid være i strid med seg selv på to måter: enten som den primitive hvor følelsene hersker over prinsippene; eller som hos barbaren hvor prinsippene ødelegger følelsene.

Filosofi, livssyn, religion, politikk o.l.