Om James Joyces Ulysses

Bokvennen 1992 Heftet

Forfatteren legger her frem resultatet av flere års daglig lesning av romanen Ullysses. Først og fremst er boka et forsøk på å lese romanen slik at den blir tilgjengelig for alle. Lagercrantz presenterer og analyserer romanens sentrale skikkelser, og diskuterer de allmenngyldige, mystiske, politiske, moralske og menneskelige spørsmål som Joyce's bok tar opp.

Forlag Bokvennen

Utgivelsesår 1992

Serie Bøker om bøker (4)

Lagercrantz forteller her om sine erfaringer om å lese Ulysses. Det er en lettlest, velskrevet bok som fungerer som en appetittvekker for selve romanen til Joyce. Jeg har lenge planlagt å lese Ulysses, men boken er blitt stående i bokhyllen i mange år som en massiv, skremmende kjempe som jeg har holdt meg borte fra fordi jeg har hørt så mange rykter om hvor vanskelig tilgjengelig den er. Jeg har altså ikke engang prøvd å begynne på den. Lagercrantz’ bok åpnet opp veldig mye for meg - den uttrykker en dyp kjærlighet til Ulysses, gjør en litt kjent med karakterene, gir en en forståelse av hvordan boken er bygget opp og hvorfor den er slik bygget opp. Vi får litt bakgrunnskunnskap om James Joyce, tiden han levde i, forholdene i Irland. Lagercrantz skriver vakkert, kultivert, han kjenner litteraturen og historien og gjør dem levende. Lysten til å kaste meg over Ulysses er vekket til live.