Om det bare ville snø i helvetet

Omnipax 2008 Heftet

Hopper sitter på husken mellom rekkehusene og tenker på livet. Er alt tilfeldig eller henger det sammen på et vis? I fem år har faren ligget i koma og i dag skal de spise kake. Som om det er noe å feire. Kort tid etter skrenser Hopper på sykkelen og havner i et grenseland hvor han får vite ting han aldri har ønsket å vite.

Hopper (16) føler at livet hans er satt på vent i helvete. Faren har ligget i koma i fem år, og moren maser om at livet må gå videre. Som om det er mulig. Om bare noe kunne skje! Hva som helst, bare det skaper forandring. Så skjer det: Hopper kræsjer med sykkelen, og opplever å se sin egen kropp bli fraktet av gårde med blålys og sirener. I sin nye fantomtilværelse får han vite om noe han ønsker å gjøre alt for å forhindre at skal skje. Men kan Hopper forandre noe som helst når han er - død? Dette er en av tre billigutgaver av bøker som representerer den mørke siden av Jon Ewos forfatterskap. De er "sinte" fortellinger om lyssky hendelser og vanskelige valg. Tre enkeltstående romaner med beslektet grunnstemning. De to andre er "Uten filter" og "Svart. Og cirka hvitt".

Forlag Omnipax

Utgivelsesår 2008

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Akkurat nå får ei jente på femten år en tapperhetsmedalje fordi hun tilfeldigvis kom forbi et tjern hvor to små gutter holdt på å drukne. Den ene av de to guttene hun redder skal som voksen bli seriemorder og drepe tjueen mennesker før politiet fanger ham. Den andre skal komme til å starte en stor internasjonal organisasjon som bekjemper sult, og vil indirekte redde hundre tusen barn.

Historier hvor Melanie elsker ham i all hemmelighet. Hvor hun bare venter på at han skal finne den rette Zzoo-keli-kazaam -regla og låse opp linjene mellom dem slik at de kan snakke sammen.

• "Svart, og cirka hvitt - en fortelling om urett" av Jon Ewo
  • "Uten filter - ungdomsroman" av Jon Ewo
  • "Etterpå er du en helt annen mann" av Jon Ewo
  • "Jeg var 16 da jeg forsto hva en mann må gjøre" av Jon Ewo
  • "Jobben min er å tette hullene i tilværelsen - håndholdt roman for unge voksne" av Jon Ewo
  • "Månen er en diger pudding" av Jon Ewo
  • "Nabogutten" av Irene Sabatini