Om brøyt og brøyter

Jæren forlag 2018 Innbundet

Boken forteller historien om Brøyt, brødrene Søyland, fabrikken og alle gravemaskinene. Disse ble produsert gjennom 50 år. Fortellingen handler om nyskaping, menneskelig pågangsmot, en bedrift med eventyrlig vekst som deretter utsettes for sterk konkurranse og medfølgende turbulens. Så var det hele slutt våren 2000.

Brøytmaskinene preget siste halvdel av det forrige århundret. Dette var årene da det moderne Norge for alvor ble formet. I en periode var ordet «brøyt» synonymt med gravemaskin, uavhengig av fabrikant.

En teknisk revolusjon rullet over Norge disse årene. Muskelkraft ble erstattet av maskinkraft i landbruk og anleggsvirksomhet.

Selv om mekanisering av landbruket begynte før 1945, med hest som trekkraft, så måtte spett og spade fortsatt brukes når ny jord skulle dyrkes. Den hydrauliske Brøyt revolusjonerte effektivitet og kvalitet innen nydyrking. Arbeid som før hadde tatt år å utføre med muskelkraft, kunne nå gjøres på dager med X2.

Brøyt maskinene var i sin tid det ypperste som var tilgjengelig. Brødrene Søyland var pionerer innen utviklingen av hydrauliske gravemaskiner. Fra 1975 økte den internasjonale konkurransen. For en mindre, norsk bedrift med hele verden som marked, ble det umulig i lengden å stå mot dette presset.

Stikkord om innholdet i boken:
Gravemaskinens historie før Brøyt
Brødrene Søyland - oppvekst og tidlig yrkesliv
Brøyt maskinenes utviklingshistorie
Brøyteventyret
Brøyt i turbulens og sterk konkurranse
De ulike brøyt modellene
Brøytenes massefor ytning innen viktige samfunnsområder i Norge Brøyt i Europa og verden
Mange otte og unike bilder

Boken er en hyllest til alle menneskene i, rundt og bak brøytene som har bygget vårt moderne samfunn.

Forlag Jæren forlag

Utgivelsesår 2018