Olivensteinen

EAN 9788202608941

Omtalt sted Egypt

Femordsomtale: Familiedrama frå Egypt i brytningstid

Passe lang omtale:
Den som liker Gunn Marit Nisja sine førre bøker vil truleg også glede seg over denne. Forfattaren virkar å ha funne ein skrivestil som fungerer, og held fast ved den. Som i dei andre bøkene er språket lesevennleg, det er mest damer som er hovudpersonar, og handlinga vekslar ved å følge ulike personar undervegs.

Denne gangen er det ei ung egyptisk dame, Hoda, som er den viktigaste hovudpersonen. Omlag 2/3 av boka fortel historia hennar i 2010 og 2011, med dei dramatiske politiske endringane i landet desse åra som bakteppe. Historia handlar likevel i liten grad om politikk, her er det familiedrama som er hovudmotivet. Hoda er fanga i brytningar mellom vestleg tenkesett og lokale tradisjonar, mellom ynskje om å gjere val som er tenelege for familia og sine eigne kjensler, mellom venskap og kjærleik, for å nevne nokre dilemma som dukkar opp.

Hovud-historia er stykka opp med forteljingar om andre famlilemedlemmer, som til dømes om korleis foreldra hennar traff einannan og måtte kjempe for sin kjærleik, og om grandtanta hennar som også hadde ei uheldig kjærleikshistorie som ung. Den norske turisten/journalisten Sigrid (som det er vanskeleg å unngå å tenke på som forfattaren sjølv) har også ei rolle i forteljinga.

Alt i alt ei passe underhaldande og spennende bok. Ingen innertier for min del, men likevel god nok til at eg garantert kjem til å lese oppfølgaren. Det er nemlig annonsert at dette er den første boka i ein trilogi.

Hoda vokser opp med to eldre brødre på vertshuset Tree of Life i Giza, med pyramidene som nærmeste nabo. På vertshuset tar de imot vestlige turister, mens de selv lever som muslimer med et strengt familieliv. Hodas to brødre flytter etter hvert ut for å studere, og det blir snart på tide å få Hoda gift. Hodas far, Mo, hyrer inn to jenter som skal hjelpe til i huset, og det får uante konsekvenser for familien.

Dette er første bok i en trilogi, og jeg gleder meg allerede til å lese mer om Hoda.

Dette var en sterk, interessant og annerledes bok! Det sugde tak i meg helt fra starten og etterpå har jeg bare skullet lese "litt til" og "litt til". Heldigvis gikk jeg tur med hunden før jeg tok fram boka i dag, og bra var det (!) -for etterpå har jeg bare lest, hverken kommet meg i dusjen eller lagd noe mat... Jeg venter spent på de to neste bøkene i trilogien!! Denne får en 6'er på terningen!

En varm og lettlest historie om en vanskelig kamp for kjærlighet mellom kvinner og mennesker av samme kjønn i et land hvor dette er tabu. Gleder meg til å følge Hoda videre i triologien. Må vente litt på fortsettelsen

Fengende god historie fra Egypt, levende beskrevet. en god leseopplevelse. Gleder meg til å lese mer om Hoda og familien hennes :-)

-- Er det ikke rart at kjærlighet visst må være vanskelig og gå gjennom prøvelser for at vi skal se på den som ekte?

Det vi har, kan være lite for mange, men alt for oss [...]

I tillegg til en stikkende og altfor varm drakt bestående av knekort skjørt og jakke, hadde faren med en bok med tittelen "It's easy - engelsk for begynnere". Under små tegninger sto gjenstandenes navn med fonetisk skrift. Ikke alle bildene var av ting Sahar kjente igjen. Slik visste hun hvordan "ice cream" så ut en god stund før hun oppfattet at det var noe spiselig.

Av og til er vi heldige uten å skjønne det selv.

Vel, det finnes de søstre Gud gir oss, og de vi skaffer oss selv.

Eg bestilte eit eksemplar av Ready Player One frå bokklubben i 2016, og oppdaga at boka som kom i posten var signert av forfattaren Ernest Cline. Dette tykte eg var særs moro, og det trigga meg til å prøve å skaffe fleire signerte bøker i framtida. Frå før har eg Gunn Marit Nisja sine romanar med trivelege helsingar inni, samt eit signert eksemplar av ei av Arne Holstad sine bøker. Skulle antalet auke i åra som kjem kan det vere greit å halde oversikta, derfor denne lista.

Når en bok er lest kan den kun oppfylle et krav. Kriteriene er som følger:

X En bok på mer enn 500 sider
X En romantisk klassikker
X En bok som det har blitt laget film av
X En bok som ble publisert i år
X En bok med et nummer i tittelen
X En bok skrevet av noen under 30
X En bok med ikke-menneskelige karakterer
X En morsom bok
X En bok skrevet av en kvinnelig forfatter
X Et mysterium eller en thriller
X En bok hvor tittelen kun er ett ord

X En novellesamling
X En bok hvor handlingen foregår i et annet land
X En bok som ikke er fiksjon

X En populær forfatters første bok
X En bok fra en forfatter du elsker som du enda ikke har lest
X En bok en venn har anbefalt deg
X En bok som har vunnet en pris
X En bok basert på en sann historie
X En bok fra bunnen av leselista di
X En bok moren din elsker
X En bok som skremmer deg
X En bok som er over 100 år gammel
X En bok du velger å lese kun ut i fra coveret
X En bok du egentlig skulle ha lest i løpet av skolegangen, men aldri fikk lest
X En memoir
X En bok som du fullfører på en dag
X En bok med antonymer i tittelen
X En bok hvor handlingen foregår et sted du alltid har ønsket å dra til
X En bok som ble utgitt året du ble født
X En bok som har fått dårlig omtale
X En trilogi
X En bok fra barndommen din
X En bok med et trekantdrama
X En bok satt til fremtiden
X En bok hvor handlingen foregår på en videregående skole
X En bok med en farge i tittelen
X En bok som fikk deg til å gråte
X En bok med magi
X En "graphic novel" (Litt usikker på hvordan dette oversettes til norsk, men betydningen er i alle fall et lengre tegneserieverk. Et Donald-blad blir her for kort, mens en pocket er litt mer i riktig gate.)
X En bok av en forfatter du aldri har lest noe av
X En bok du eier, men aldri har lest
X En bok hvor handlingen foregår i hjembyen
X En bok med et annet originalspråk
X En bok satt til juletider
En bok skrevet av en forfatter med samme initialer som deg
X Et skuespill
X En bannlyst bok
X En bok som er basert på, eller har blitt til en TV-serie
X En bok som ble påbegynt, men som du aldri leste ferdig

Målet i år var å lese 52 bøker. Men dette ble litt av et lese år. Så må lage del 2, for å få inn alle bøkene jeg har lest.

i løpet av 2014 har jeg som mål å lese 50 bøker. Likevel går kvalitet foran kvantitet, så det gjenstår å se hvordan dette går. Følg gjerne med =)

(kommer til å skrive bokomtaler her: www.spraakraadblaagg.wordpress.com)

• "Endetid" av Ole Kristian Ellingsen
  • "Kjærlighetens tango" av Carolina De Robertis
  • "Et stjålet liv" av Nancy Richler
  • "Sukkerplantasjen på Puerto Rico" av Esmeralda Santiago
  • "Skjebnedansen" av Lucy Foley
  • "Da himmelen falt - om retten til å velge hvem man skal gifte seg med" av Nazish Khan
  • "Den verden vi fant - roman" av Thrity Umrigar