Olive Kitteridge

Random House 2011 Heftet

The Pulitzer prize-winning novel from the author of the Booker longlisted My Name is Lucy Barton Olive Kitteridge: indomitable, compassionate and often unpredictable. A retired schoolteacher in a small coastal town in Maine, as she grows older she struggles to make sense of the changes in her life. She is a woman who sees into the hearts of those around her, their triumphs and tragedies. We meet her stoic husband, bound to her in a marriage both broken and strong, and a young man who aches for the mother he lost - and whom Olive comforts by her mere presence, while her own son feels overwhelmed by her complex sensitivities. A penetrating, vibrant exploration of the human soul, the story of Olive Kitteridge will make you laugh, nod in recognition, wince in pain, and shed a tear or two.

Forlag Random House

Utgivelsesår 2011

Omtalt sted Maine

Språk Engelsk

Tildelt litteraturpris Pulitzer-prisen, fiction 2009

Gjennom 13 kapitler møter vi forskjellige personer i den lille byen Crosby i Maine. Felles for dem alle er deres kjennskap til byens strenge mattelærer Olive Kitteridge. Man får et innblikk i diverse skjebner fra høy og lav. Olive er ei dame med bein i nesa og kjent for å si sin mening høyt og tydelig, men det er få som kjenner Olives egen historie.

Vinner av Pulitzerpris og filmatisert. Vel verdt å bruke tiden på!

Gjennom 13 kapittel, som også kan likne på noveller, møter vi ulike personar frå småbyen Crosby i Maine, USA. Dette er forteljingar om kvardag, om små og større hendingar som kan tyde mykje i liva til dei som er involverte. Fellesnemnaren i kapitla er Olive Kitteridge. Ho er med i alle, anten som biperson (i enkelte av kapitla bare nemnt ein gong) eller som hovudperson. Gjennom boka får vi lære henne å kjenne, får sett henne gjennom ulike auge, og får sett både svake og sterke sider hjå henne. Forfattaren skriv godt og relevant. Denne boka berørte meg, Olive har gjort eit sterkt inntrykk, og kjem til å vere med meg i tankane lenge.

At unge mennesker ikke vet, tenkte hun da hun lå ved siden av denne mannen, som hadde en hånd på skulderen og armen hennes; å, alt unge mennesker ikke vet. De vet ikke at klumpete, gamle og rynkete kropper er like sultne som deres unge, faste kropper, at kjærlighet ikke skal forkastes skjødesløst, som om den var en kake på et fat med andre kaker som vil bli sendt rundt igjen. Nei, hvis kjærlighet er tilgjengelig, så velger man den, eller så velger man den ikke. Og om hennes fat hadde vært fylt med Henrys godhet og hun hadde følt den som en byrde og knipset den bort smule for smule, så var det fordi hun ikke hadde visst det hun burde vite - at dag etter dag ble ubevisst skulset bort.

.. and that must be the way of life, to get something figured out when it was too late

Men folk får jo vite både det ene og det andre. Når man er helsesøster eller bibliotekar med rosa hår, får man vite hvem som er gift med alkoholikere, hvem som har barn med ADHD (det var det det var), hvem som knuser tallerkener og hvem som sover på sofaen. Hun hadde ikke lyst til å tenke på at det var folk i kirken akkurat nå som visste ting om barna hennes som hun ikke visste selv.

Man kunne ikke få seg til å slutte å føle på en bestemt måte, uansett hva det andre mennesket gjorde. Man måtte bare vente. Til slutt gikk følelsen bort fordi andre mennesker kom til. Noen ganger gikk den forresten ikke bort, men ble presset sammen til noe bitte lite og hang der som et stykke glitter i bakhodet.

Han slapp fra seg et lite bjeff av en latter. "Herregud, du har virkelig en bondes lidenskap og fordommer."
"Nettopp," sa Olive. Hun begynte å gå i sitt eget tempo nå. Hun sa over skulderen sin: "Jeg har i det minste ikke fordommer mot homofile."
"Nei," ropte han. "Bare mot hvite menn med penger."
Ja, for pokker, tenkte hun.

Her er en oversikt over bøker jeg har lest i 2016. Bøkene legges kronologisk inn etter lesedato.

I løpet av 2015 har jeg lest disse bøkene som jeg har plukket ut fra kriterier i en liste jeg fant her på bokelskere.no.
Disse punktene rakk jeg ikke å hake av: En bok på bunnen av leselisten din, en bok som utkom det året du ble født, en bok med dårlige kritikker, en bok fra din barndom, en bok som foregår i din hjemby.

skriv bildebeskrivelse her

Her er ei liste med bøker som er litt i samme gata som Innsirkling-trilogien til Carl Frode Tiller.

• "Landsbyen - roman" av Juli Zeh
  • "Anything is possible" av Elizabeth Strout