Olga

av (forfatter) og Sverre Dahl (oversetter).

Gyldendal 2019 Innbundet

En besettende roman fra forfatteren av den kritikerroste «Høytleseren»
Olga og Herbert finner hverandre for første gang i Pommern på begynnelsen av 1900-tallet. De kommer fra vidt forskjellige kår, men det er ikke klasseskillet som holder dem fra hverandre. For mens Olga kjemper for å komme seg opp og fram i verden, er Herbert en rastløs eventyrer. Ambisjonene tar ham fra Tyskland til Afrika og Russland. I mellomtiden venter Olga hjemme med håp om at Herbert skal ta til fornuften og velge henne. Men under en ekspedisjon til Arktis opphører alle livstegn fra Herbert.
Mange tiår senere, i et lite antikvariat i Tromsø, finner en eldre mann en bunke brev postlagt for et halvt århundre siden. Brevene er fra Olga og er adressert til Herbert. Ingen av dem er åpnet.
Bernhard Schlinks Olga er en besettende roman om kjærlighet og savn. Den er også en fortelling om de ideologiske endringene Tyskland gikk gjennom i forrige århundre, og om menneskets forsøk på å godta fortiden. Med denne romanen treffer Schlink en emosjonell nerve, slik han gjorde med sin kritikerroste roman Høytleseren (The Reader, 1995).

ISBN13 9788205516601

EAN 9788205516601