Oldemor

av (forfatter) og Anna Fiske (illustratør).

Ena 2016 Innbundet

Lukas besøker oldemor på sykehjemmet. Det er 90 år mellom dem, og Lukas er så nysgjerrig på livet hun har levd. Samtalene deres handler om alt oldemor har sanset, sett og lekt. Med Anna Fiskes karakteristiske illustrasjoner blir boken en morsom, burlesk og litt melankolsk reise gjennom et langt liv. Boken passer godt som utgangspunkt for samtaler med barn, men den kan også passe for mennesker med leseutfordringer og de som lærer seg norsk. Boken er tilrettelagt med enkel tekst og har mottatt støtte fra organisasjonen Leser søker bok, som jobber for at alle skal ha tilgang til god litteratur.
Sagt om boken: «Oldemor er i all sin enkelhet kanskje den fineste boken hun har laget om temaet.» http://www.barnebokkritikk.no/gamle-damers-magi/#.W63kZmgzZaQ «Det er nesten litt sørgelig å lese den uten et barn i armkroken, for her vil det oppstå gode samtaler og noen nye innsikter, både for liten og stor» https://www.dagbladet.no/kultur/anna-fiskes-nye-barnebok-innbyr-til-mange-fine-samtaler/63949668 På radio: https://radio.nrk.no/ /kulturhuset- /MKTR07009316/02-10-2016
Om forfatteren: Anna Fiske (f. 1964) er illustratør, bildebokforfatter, tegneserieskaper og billedkunstner. Med sine lekne, særegne strektegninger og kreative nyskapning innen barnebokfeltet, har hun høstet svært mange priser og utmerkelser. I 2015 ble hun sammen med Geir Gulliksen nominert til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris for boka Joel og Io. Samme år ble hun tildelt Kulturdepartementets illustrasjonspris. I 2014 mottok hun den prestisjetunge Bokkunstprisen og Rasmus Løland litteraturstipend. Hun har akkurat mottatt Skolebibliotekarforeningens litteraturpris 2016, og er nominert til Alma-prisen.

Forlag Ena

Utgivelsesår 2016

Oldemor handler om en gutt, Lukas, som er på besøk hos sin oldemor på sykehjemmet. Når han kommenterer oldemor sine øyne eller at hun har rynkete hender ol., så forteller hun historier fra sitt liv, om hva hun har sett med de øynene og hva hendene har holdt. Boken er rørende fordi den viser hvor mye et gammelt menneske har å tilføre et lite barn gjennom sine erfaringer, og også omvendt. Barnet har nysgjerrigheten og oldemor har tiden til å svare. Jeg kjente også på at det er trist at mange gamle ikke får dele av denne visdommen til noen. Anna Fiske sin karakteristiske strek er kjent for meg gjennom Hallo-bøkene, myldrebøker som er veldig populære hjemme hos oss, og hun har visst skrevet flere bøker og tegneserier om gamle menneskers samspill med barn.

• "Polly-Esther i trommeltrøbbel" av Tiril Valeur
  • "Usynlige Snefrid og Nusselige Mus" av Ingunn Aamodt