Ola-Ola Heia

av (forfatter) og Thorbjørn Egner (illustratør).

Cappelen 2000 Innbundet

Øverst i bygda ligger den vesle garden Heia. Der bor Ola-Ola, som alle dyra er så glade i. Har du ikke hørt om Ola-Ola før, kan du i denne boke få vite hvorfor han har det navnet, og ikke bare heter Ola.

Skatter fra Thorbjørn Egners forfatterskap.

Velkjente hovedpersoner i byen og på landet. Familien Grønn bor i Humlegata. I nummer 5. Der bor snekker Nilsen i første etasje. Trikkefører Syvertsen i annen, og maler Grønn med barna Petter, Kari og vesle Brumle i tredje. Vesle Marit bor sammen med moren sin i Humlegata 1. Det er huset ved siden av melkebutikken til fru Monsen.

Ola-Ola er oppkalt etter begge bestefedrene sine og bor på gården Heia. Der har han høner, sau og to geiter. Like bak Heia ligger skogen der Bestemor Skogmus bor.

En dag står det en ny gutt utenfor Humlegata nr 1. Det var Ola-Ola, som hadde flyttet til onkel Hallgrim i byen. Han blir bestevenn med Petter, og sammen utforsker de byen.

I sommerferien blir Petter og Kari bedt til Heia. Vesle Brumle skulle også få være med.De tar toget, og Ola-Ola har lovet å møte dem på stasjonen. Og der står han og venter på dem med hest og kjerre. Det blir en flott sommer for barna fra Humlegata på Heia.

Forlag Cappelen

• "Vaffelmøkk" av Tore Renberg
  • "Jul i stallen" av Astrid Lindgren
  • "Kaisa Krabat hjelper mormor" av Astrid Lindgren
  • "Den grådige ungen" av Gro Dahle
  • "Musikantene kommer til byen - en liten musikant-historie med viser og muntre musikanter" av Thorbjørn Egner
  • "Musevisa" av Alf Prøysen
  • "Telle-boka" av Thorbjørn Egner