Også vi, når det blir krevet

av (forfatter) og Caroline Gundhus Nysted (forfatter).

Vigmostad Bjørke 2013 Innbundet

Etter måneder som norsk bombeekspert i Afghanistan skulle Thomas snart hjem til kjæresten Caroline. Bare ett oppdrag gjensto. Caroline hadde en sterk uro i kroppen. «Det har blitt skutt mot bombeeksperter i Ghowrmach», hadde hun lest noen uker før. Hun visste at det ikke var mange bombeeksperter der. «Kjæresten min og en til», kom hun til. Den 2. mai 2010 begynte på nytt skuddene mot de norske styrkene. Thomas ble skutt. Hjemme satt Caroline og fikk beskjeden hun fryktet aller mest. Thomas var minutter fra å blø i hjel i et uttørket elvedelta. Han overlevde og kom hjem, sterkt skadet. Caroline måtte legge til side sitt eget liv og begynne sin kamp for å hjelpe kjæresten. Det endte godt, men begge ble sterkt preget. Jo mer de tenkte på det, desto viktigere ble det å fortelle om det som hadde skjedd. Soldatens fortelling, naturligvis, men også fortellingen om dem som venter hjemme. De skjønte at erfaringene deres egentlig ikke handlet om krigsopplevelser i det hele tatt, men om det å bli utsatt for et traume. For Thomas og Caroline fant ulykken sted i Afghanistan. Det kan skje hvor som helst. En skuddskade i Afghanistan. En bilulykke langs Mjøsa. Du selv eller en av dine aller nærmeste blir alvorlig syk. Også vi, når det blir krevet er en sterk fortelling om mennesker som utsettes for et traume, om valg og tanker de kanskje gjør seg, og om hvordan komme seg gjennom det å overleve og komme styrket ut av det. Sagt om boken: «Sterk, konsis, rørende og velskrevet -- et viktig vitnesbyrd.» - Henrik Syse, filosof «Samfunnsaktuelt om reisen tilbake, lavmælt og sterk bok fra to veteraner» - Robert Mood FVI: «Kanskje høstens viktigste» - Malin Stensønes politiker/forfatter

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2013