Og jorden skal beve

12 noveller om ett tema: en science fiction-antologi

av (redaktør), Tor Åge Bringsværd (redaktør), Jon Bing (oversetter) og Tor Åge Bringsværd (oversetter).

Gyldendal 1967 Heftet

Utgivelsesår 1967

Og jorden skal beve (1967) er en novellesamling redigert og oversatt av det velkjente forfatterteamet Bing & Bringsværd.

Denne gangen har Norges science fiction-eksperter satt sammen 12 noveller med samme tema: hvordan mennesket vil takle å leve i et ødelagt fremtidssamfunn (ofte med en mulig tredje verdenskrig som motiv). Mange av novellene har et budskap som entydig sier at bruk av atomvåpen vil ødelegge verden. Men her foreligger også en rekke andre dystopiske fremstillinger.

Antologien inneholder noveller skrevet av noen av de største forfatterne innen science fiction-genren, som f.eks. Isaac Asimov, Ray Bradbury og Arthur C. Clarke. Det er også disse forfatterne som har de beste fortellingene. Jeg vil spesielt nevne Smilet av Ray Bradbury, som har blitt min favorittnovelle.

Og jorden skal beve er en knakende god novellesamling, med noveller som fortsatt er aktuelle i dag! Dette må sies å være et vellykket forsøk fra Bing & Bringsværd på å samle noveller med et bestemt tema!

Science fiction har aldri oppnådd annet enn hevede øyenbryn her i landet. Man har stilltiende blitt enige om å betrakte retningen som et amerikansk fenomen som vi gudskjelov er blitt forskånet fra å få hit. For science fiction, det er Lyn Gordon og grønne nudistpiker fra det indre av Venus.

Den grådige ildkulen hadde rullet frem over det flate åkerlandet, og fra dens hjerte steg den forvridde totempælen som hadde spøkt i menneskets tanker så lenge og til så liten nytte.

Det var ikke før han nå stod og så ned mot et Roma som var blitt spart for den endelige krigs siste brutalitet, et Roma som hvilte blidt og uberørt som en museumsgjenstand i den bleke kveldssolen, at hans tanker med ett så både den og hele verden som fortid. Det som hadde vært Roma. En by uten mennesker er ingen by.