Og festningen hadde ni tårn

en afghansk oppvekst

av (forfatter) og Henning Kolstad (oversetter).

Aschehoug 2013 E-bok

"Og festningen hadde ni tårn" er en fengslende og personlig beretning fra Afghanistan. Det er den 29 år gamle Qais som forteller historien om sitt liv, som også er en historie om hvordan de siste tretti årene i Afghanistan kan ha fortont seg for folk i landet på et mer generelt plan.

Qais begynner med bakgrunnen for boken: Han ønsker å vise verden et annet bilde av Afghanistan enn krig, ødeleggelser, fattigdom og Taliban-styre. Qais kommer fra en opprinnelig velstående familie, der de fleste har god utdannelse. Han legger derfor også vekt på poesi, familieliv, tradisjoner, nomadeliv, naturen og skolegang. Ikke desto mindre er det de hendelsene som er knyttet til de ulike krigsperiodene som berører sterkest, og som går mest inn på en som leser.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788203219641

EAN 9788203219641

Omtalt sted Afghanistan

Omtalt person Qais Akbar Omar

Boka gjev større forståing for dei ulike konfliktane i eit krigsherja land. Ein møter ulike folkegrupper, nomader, landsbymenneske og dei urbane - alle del av same storfamilie og har ting å læra kvarandre. Teppehandel og produksjon er og ein vesentleg del av boka. Dette er eit utvida blikk på ein flyktning sitt liv. Viktig bok.

Det eneste de visste med sikkerhet, var at ingen visste med sikkerhet hva som ville skje.

«Du må finne en måte å overleve på,» sa han. «Og hemmeligheten med å overleve er å åpne øynene. Med lukkede øyne kan du aldri treffe blink.»

Vi har et ordtak på dari: «Hvis du sitter med gode mennesker, blir du selv god. Hvis du sitter med dårlige mennesker, blir du selv dårlig.»

«Jorden vil aldri være uten blomster og trær,» sa han. «For når èn plante dør, kommer en annen og overtar plassen, og slik har det vært siden skapelsen. Som en rosenknopp er verden og dens anliggender tett lukket i påvente av en varm vårvind. Vi må alltid være som den varme vårvinden og åpne knoppene på alle slags blomster.»

Mulla Nasruddin våknet midt på natten av ropene fra to menn som kranglet utenfor huset hans. Nasruddin ventet, men de fortsatte å krangle. Han fikk ikke sove. Han svøpte sengeteppet tett om skuldrene og styrtet ut for å skille mennene, som hadde tatt til nevene. Man da han prøvde å snakke dem til fornuft, nappet en av dem teppet av skuldrene til mulla Nasruddin, og så løp begge mennene sin vei. Mulla Nasruddin gikk inn, trett og perpleks.
'Hva dreide krangelen seg om?' spurte kona hans.
'Den måtte dreie seg om sengeteppet vårt,' svarte mullaen.
'Teppet er borte og krangelen over.'

• "Stormsinn - roman" av Ole Kristian Ellingsen
  • "To år, åtte måneder og tjueåtte netter" av Salman Rushdie