Øyeblikkets lys

av (forfatter) og Turid Farbregd (oversetter).

Oktober 2015 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Finstemt familieroman om hvordan verdensbegivenhetene og tidens gang preger en helt vanlig familie.

Unge Esko sitter på tribunen under åpningsseremonien til sommer-OL i Tokyo i 1964. Billetten har han fått som belønning for fremragende salg av japansk elektronikk i Finland. Han er midt i begivenhetenes sentrum, framtida ser lys ut, hjemme venter den flotte, gravide kona Liisa og sønnen Esa. Den amerikanske drømmen er blitt en realitet - også i den finske provinsen.

Snaut femti år senere er det slutt på drømmene. Liisa har flyttet til hovedstaden for å leve sitt eget liv, Esko har kjøpt seg hus i Florida, og Esas store kjærlighet, feministen Marjaana, har for lengst gått fra ham. Dattera Miia har han nesten ingen kontakt med lenger.

For å forstå hva som skjedde - og for å forklare det for Miia - setter Esa seg ned og skriver. Idet linjene trekkes fra de optimistiske sekstiåra, gjennom økonomiske nedgangstider, til det uoversiktlige nye årtusenet, prøver han å finne ut hvorfor livet ikke ble slik han hadde sett for seg. Hvor ble det av kjærligheten og de samlende øyeblikkene? Hva skjedde med familiebåndene, med drømmene - med livet selv?

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2015

Omtalt tid 1960-1999

Omtalt sted Finland

Jeg har sjelden lest en bok som bedre beskriver hvordan det er å være menneske eller the human condition som de sier på engelsk. Livet som ikke akkurat ble slik man hadde trodd, håpet eller planlagt. Kjærligheten som ikke holder, familiene som splittes, karrieren som ikke blir så bratt som en hadde håpet. Men det også gode minner, og en god del humor spesielt i begynnelsen av boka.

Samtidig er dette historien om vår egne nære fortid. Optimismen på 50-tallet, radikalismen og ungdomsopprøret på 60-tallet, økonomiske oppgangstider og nedgangstider, fra samhold og fellesskap til individualisme. Jeg leste i et intervju med Itkonen at hans mål var å skrive middelklassens historie.

Skrivestilen minner meg om Kjell Westö på sitt beste f.eks. måten å på et naturlig vis flette inn hendelser opp gjennom tiårene i handling slik som månelandingen, sportsbegivenheter og politiske omskiftninger.

Boka beskriver hendelser i en finsk familie fra slutten av 50-tallet fram til 2011. Den hopper fram og tilbake både i tid og mellom personer, men allikevel synes jeg ikke det var noe vanskelig å henge med. Jeg synes tvert imot at dette gjorde boka spennende å se hendelser fra flere ulike perspektiver og at historien ikke er fortalt kronologisk. Stilmessig minner dette om Der vi en gang gikk av Kjell Westö.

Samtidig handler boka om hva vi husker og hvordan vi erindrer det vi har opplevd, hva som trer fra i forgrunnen og hva som skyves ut.

Det er ikke ofte jeg gir en bok en sekser, men det er en bok som kommer til å sitte i lenge og jeg håper det blir flere bøker i samme stil fra Itkonen.

En motorvei er som livet selv, du må holde deg i trafikken og stort sett kjøre i samme hastighet som andre.

Vi kan ikke kreve at mennesket skal ta sin egen ubetydelighet inn over seg, for da ville det
ikke klare å leve videre etterpå.

Det var så mye vi ikke kunne snakke om. Det var godt at vi bodde på forskjellig sted, så kunne vi alltid snakke om været, det var liksom berettiget nå når det faktisk var forskjellig vær rundt oss.

Hun husket følelsen når mennesket som femåring blir seg bevisst at det er unikt og samtidig uavvendelig ensomt.

[J]eg var alltid så snill, det var problemet mitt, og derfor overså folk meg

Romaner som går over generasjoner

• "Det gode som jeg vil - fortellinger" av Håvard Syvertsen
  • "Sult" av Martín Caparrós