Øverst på nazistenes liste

historien om Moritz Rabinowitz (1887-1942)

av (forfatter) og Anette Mehl Landmark (illustratør).

Spartacus 2017 Heftet

Velskrevet og engasjerende barnebok om et mørkt kapittel i norsk historie.

Moritz Rabinowitz kom til Norge fra Polen som 14-åring i 1901. Han endte opp i Haugesund, og med moderne forretningsmetoder og dristige markedsføringsideer slo han seg opp som en av byens rikeste menn. Etter hvert som situasjonen i Europa ble verre for jødene, bønnfalt han i personlige telegrammer statsmenn som Roosevelt og Chamberlain om å gjøre noe før det var for sent.

Da tyskerne invaderte Norge, var Rabinowitz en av de første de var ute etter. Han klarte først å holde seg skjult, men til slutt ble han funnet og tatt til fange i desember 1940. Han ble deportert til Tyskland og døde i konsentrasjonsleir i februar 1942. Historien om nazistenes jakt på Moritz er dramatisk, og er beskrevet på en måte som blir i tankene lenge.

Illustrert av Anette Mehl Landmark.
Passer for barn fra 10 år.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2017

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Rogaland

Omtalt person Moritz Rabinowitz

En biografi om Moritz Rabinowitz som kom til Norge som ung gutt og arbeidet seg opp som Rogalands største tekstilkjøpmann. Boka er skrevet for barn og ungdom fra 12 år og oppover, men passer også for voksne som ønsker en lettere utgave om den triste historien om Rabinowitz' skjebne. Boka forteller om hvordan Rabinowitz som ung gutt kom til Norge for å jobbe for hans onkel. Etterhvert opparbeidet denne mannen seg opp og startet klesbutikker i Haugesund, Stavanger, Egersund og Kristiansand. Han ble etterhvert en svært velholden mann med egen sjåfør. Han vår også politisk engasjert og da spesielt mot jødeforfølgelsen i Europa. Han skrev flere leserinnlegg både i lokale og nasjonale aviser. Han skrev også brev til flere politiske ledere i Europa og advarte mot Hitler-Tyskaland. Da Tyskland invaderte Norge flyktet han og gjemte seg på flere steder i Ryfylke, men dessverre ble han tilslutt fanget og sendt til Sachsenhausen i Tyskland. Der døde han.
En svært gripende bok som omhandler en enkelthendelse om jødeforfølgelsen i Norge og Nazi-Tyskland. Selvom språket er skrevet for et yngre publikum er det mulig å lese mellom linjene om hvordan dette utspant seg i virkeligheten. Det er en viktig oppgave forfatter Arne Vestbø har gjort med å fortelle historien om Moritz Rabinowitz og hans familie. Dette er noe som må bli fortalt. Noe som ikke må bli glemt eller gjemt bort. Kanskje enda viktigere nå enn noen gang. Boka er en vekker om at vi aldri må godta at slike ting skjer igjen. Det er også en voksenutgave om Moritz Rabinowitz skrevet av samme forfatter.

Moritz Rabinowitz reiste alene fra Polen til Norge da han var 14 år gammel. Han jobbet som visergutt for onkelen sin i Bergen. Onkelen drev klesbutikk, og Moritz lærte hvordan man skulle drive butikk. Han startet egen butikk og fabrikk i Haugesund. Han var en engasjert mann og skrev brev og innlegg i aviser. Han var bekymret for jødehatet blant folk, og bekymret for Hitlers politikk. Da tyskerne invaderte Norge, var Rabinowitz øverst på lista. Han klarte å rømme og holde seg i skjul, men ble dessverre tatt av tyskerne. Velskrevet biografi, fotografiene gir et tidsriktig bilde av historien.

Skjønnlitteratur og sakprosa.

FNs berekraftsbibliotek er ei liste med bøker for barn frå 6-12 år som eksplisitt handlar om eitt eller fleire av FNs 17 berekraftsmål. Les meir på FN-sambandet: https://www.fn.no/undervisning/undervisningsopplegg/5-7-trinn/baerekraftsbiblioteket

Oppdatering (mars 2022): Boklister for 12-15 år er under utvikling. Bokelskere.no har ei grense på 100 bøker per liste, så desse bøkene er ikkje lagt til i denne lista. Nokre av bøkene for 12-15 år er også tilrådd for t.d. 10-12 år, og ligg alt i denne lista.

• "Zara og dei - misse-konkurransen" av Bjørn Sortland
  • "Makt, ofre og idioter - en antologi om makt i Rogaland" av Ingeborg Sanner