Øst for den store bre

Gyldendal 1974 Innbundet

I denne boka forteller Helge Ingstad om sin tid som sysselmann i de norskokkuperte områdene på Grønland i årene 1932-33. Med kart.

Utgivelsesår 1974

ISBN13 9788205068209

EAN 9788205068209

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Grønland

Som i de andre bøkene jeg har lest av Helge Ingstad levendegjør han sine opplevelser. Link til et blogginnlegg jeg skrev etter å ha lest boken.

"Godværet og dauen kommer alltid, bare man har tid å vente," pleide Andersen å si...

Så går vi inn i det lyse rummet, hvor det er som en gavmildhet med plass, kasser å sitte på, sukker og smør og hjemmebakte brød i mengder. Vi føler oss som fyrster til mote, undtagen når vi ser oss i speilet. Da så julekvelden er der, blir det moskussteik, kaffe, telegrammer og cigarer, samt en flaske konjakk av den gode gamle sorten, mens radioen fyller hytten med julesanger fra Vår Frelsers kirke. – Men utenfor i stjernenatten ligger bikkjene og gnager på de feiteste bein.

Men da vi så på nytt tok en sving over til teltet, hvorav bare toppen så vidt raget op over sneen, og fikk et friskt inntrykk av dets klissvåte elendighet, sa Andersen: "Verre kan det ikke bli." Dermed rustet vi oss med fatalisme og rykket inn i vår første iglo. Under sterk spenning trakk vi lodd om soveplassene.

En uke er gått. Vi føler det som vi har ligget i et stormpisket telt siden tidenes morgen og er dømt til å bli der resten av våre liv. Den ganske verden er to meter i firkant, og alt hvad den rummer, er Andersen og mig, en halvspist bjørneskanke og en kjøttøks. Det hender vel tankene hvisker om selsomme ting som kokt mat, oplyste kafeer, slanke kvinner, tobakksrøik, - men vi vet vel at dette er latterlig hjernespinn, noe som slett ikke fins. For utenom teltet er alt grå storm, som siden tidenes morgen hadde feid inn fra klodens ytterste kant.

Vi skulde gitt leiligheten en pen anbefaling, om det ikke var det at vi stadig vekk holdt på å bli kvalt i den.

Det er mange fine og gode bokomslag som viser portretter/bilder av mennesker som fotografi, tegninger eller billedkunst på bokomslagene.
Jeg har laget ei liste fra noen av "mine" bøker over de bokomslagene jeg synest utmerker seg.
Dere har sikkert deres egne favoritter.

Jeg liker bøker med kart. Noen ganger finnes de på innsiden av omslaget, andre ganger i midten. Til tider er de spredt ut gjennom boken. Det er artig.

Listen er forventet å vokse etterhvert som kartene åpenbarer seg.

Leste og uleste bøker i bokhylla

• "Landet under Leidarstjernen - en ferd til grønlands norrøne bygder" av Helge Ingstad
  • "Landet med de kalde kyster" av Helge Ingstad
  • "Vesterveg til Vinland - oppdagelsen av norrøne boplasser i Nord-Amerika" av Helge Ingstad
  • "Oppdagelsen av det nye land" av Helge Ingstad
  • "Nunamiut - blant Alaskas innlandseskimoer" av Helge Ingstad
  • "Apache-indianerne - jakten på den tapte stamme" av Helge Ingstad
  • "Eventyret - en biografi om Helge Ingstad" av Benedicte Ingstad
  • "Klondyke Bill : roman ; Siste båt : skuespill i fem akter" av Helge Ingstad
  • "Alene med vidda" av Peder W. Cappelen
  • "Oppdagelsen - en biografi om Anne Stine og Helge Ingstad" av Benedicte Ingstad
  • "Med Nansen mot Nordpolen - selv-anden på 86° 14'" av Hjalmar Johansen
  • "Sydpolen - den norske sydpolsferd med Fram 1910-1912" av Roald Amundsen