Ørkenen Sur

den norske uteliggerkolonien i Brooklyn

av (forfatter) og Roger Kvarsvik (forfatter).

Spartacus 2010 Innbundet

Mange nordmenn utvandret til USA for å finne lykken. Denne boken handler om de som ikke lyktes, men som endte opp som hjemløse. Den tar for seg ørkenen Sur, en uteliggerleir i Brooklyn på 1920- og 1930-tallet med overvekt av nordmenn. Det fortelles om rystende episoder, pågangsmot, samhold og fargesterke personligheter. Med litteraturliste og navneregister.

Den økonomiske depresjonen fra høsten 1929 rammet også flere tusen norske sjømenn i USA. Mange fikk verken hyre eller arbeid. Utveien ble for noen å slå seg ned på en søppelfylling i Brooklyn og bygge sine egne hus av ting de fant. Snart utgjorde "Ørkenen Sur" en hel koloni; et lite samfunn med egen borgermester, frisør, håndverkere, en pastor og et forsamlingshus. Boken får fram en ukjent side ved norsk emigrant- og sjømannshistorie og er illustrert med unike fotografier.

Forlag Spartacus

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted New York

Høsten 1929 rammet den økonomiske depresjonen flere tusen norske sjømenn i Brooklyn, USA. Tusenvis fikk verken jobb eller hyre i det forjettede land. Utveien ble for noen å slå seg ned på en søppelfylling i Brooklyn og bygge sine egne hus av ting de fant. Snart utgjorde «Ørkenen Sur» en hel koloni; et lite samfunn med egen borgermester, frisør, håndverkere, en pastor og et forsamlingshus. Boken får fram en ukjent side ved norsk emigrant- og sjømannshistorie som er vel verdt å lese.

Det er så ille at man nesten ikke tror det er sant, det som beskrives i denne boken. En forferdelig del av historien

På steder som Ørkenen fortsatte avisenes kretsløp lenge etter at nyhetene størknet. Derfor lagret gutta aviser til senere bruk. En solid stabel fungerte også som bord, stol eller vinduerstatning. En kubikkmeter eller to isolerte som en tjukk vegg. En måtte være hjemløs for å forstå tryggheten ved å ha mye aviser

Wolf Larsen var en av mest kjente nordmenn som drakk seg i hjel i Brooklyn i mellomkrigstida. Legenden fikk næring av et utsvevende livsløp. Larsen mistet moren tidlig og ble bosatt på en gård. Tungt arbeid med høygaffel, ljå og øks utviklet en imponerende fysikk. Allerede som tolvåring hjemme i Brunlanes ved Larvik ga han læreren juling

"Drømmen om Amerika" er tittelen på en bok av Toril Brekke, men det er også en betegnelse som er egnet til å sammenfatte hva som motiverte tusener på tusener av nordmenn til å forlate gamlelandet og reise over Atlanteren. I dag kommer mange innvandrere til Norge med tilsvarende drømmer om at Norge skal vise seg å være landet der det går an å skape seg et bedre liv.

På denne listen vil jeg samle både skjønnlitteratur og andre bøker som kan fortelle noe om norske utvandringen til Amerika. Jeg tar gjerne imot flere tips!

For øvrig oppdaget jeg at nettstedet [The Promise of America] bl.a. inneholder tekster fra og om norsk-amerikansk litteratur; både skjønnlitteratur og annet, på norsk og engelsk. Interessant!

• "Taterne - livskampen og eventyret" av Thor Gotaas
  • "På loffen - landstrykere og vagabonder langs norske landeveier" av Thor Gotaas
  • "Josef Elvebakken - eneboer og skogsarbeider i Nordre Land" av Thor Gotaas
  • "Fangene som forsvant - NSB og slavearbeiderne på Nordlandsbanen" av Bjørn Westlie
  • "Øyene i vest - Hebridene, Orknøyene, Shetland" av Kirsti MacDonald Jareg
  • "Djeveløya i Oslofjorden - historien om Bastøy og andre straffeanstalter for slemme gutter" av Yngvar Ustvedt
  • "Frontsøstre - norske kvinner under hakekorset" av Vegard Sæther
  • "Himmlers herrefolk - jakten på den ariske rases opprinnelse" av Heather Pringle
  • "Norske ødegårder - historien om stedene vi forlot" av Øystein Morten
  • "Svartedauen - en litterær-historisk beretning om massedød og overlevelse" av Yngvar Ustvedt
  • "En amerikansk sønn" av Philipp Meyer
  • "Jakten på Sigurd Jorsalfare" av Øystein Morten