Øl og mat

hånd i hånd

av (forfatter), Colin Eick (illustratør) og Eivind Stoud Platou (illustratør).

Kagge 2014 Innbundet

Denne boka presenterer de 27 vanligste øltypene og gir forslag til matretter som passer til hvert øl. Øltypene beskrives inngående med hensyn til smak og farge. Til hvert øl gir forfatterne et utvalg matforslag og presenterer oppskrifter. Her er kjente følgesvenner som pils og taco og klassikere som belgisk wit og moules frites, bitter og fish and chips, men også originale kombinasjoner som IPA og gulrotkake, porter og sjokoladekjeks og festmat som belgisk trippel og helstekt gårdskylling. Enten øl og mat serveres til fredagskos eller som selskapsmat til mange, gir denne boka inspirasjon og oppskrifter. Alle instruksjoner er enkle å følge, og boka har flere registre som gjør det mulig å finne fram til ditt eget favorittøl og din egen favorittmat.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2014

Har i flere år hatt et prosjekt som går på å drikke vin - eller hvis det bare var vindrikking har jeg jo holdt på i årevis, men nå tenkte jeg å lære meg litt om vin. Hva passer til hvilken mat, serveringstemperatur etc Nå har imidlertid gemalen klaget - ikke vin til hver søndagsmiddag. Annenhver med øl, så da ble denne boken kjøpt inn.

For mitt formål er den kjempebra. Jeg er ikke ute etter å lære om øl generelt, men jeg er ute etter å sette den til mat, og selv om denne boken inneholder mye generelt om øl, så er det først og fremst dette som er fokus. Veldig bra. Gleder meg til å lage mat fra den.

Enda flere leste bøker i 2021

• "Den komplette haikerens guide til galaksen" av Douglas Adams