Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse

strukturer, sosiale relasjoner, politikk og symboler

av (forfatter), Terrence E. Deal (forfatter) og Kari Marie Thorbjørnsen (oversetter).

Gyldendal akademisk 2009 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

I denne boken blir forfatternes erfaringer med organisasjoner presentert i form av fire ulike fortolkningsrammer som man kan forstå og arbeide med organisasjoner ut i fra: den strukturelle, human-resource, den politiske og den symbolske. Ved å skifte mellom dem, eller kombinere dem, viser Bolman og Deal hvordan man får effektive muligheter til å forstå og mestre de utfordringer som moderne organisasjoner stiller ledere overfor. Har litteraturliste, person-, sak- og firmaregister

Målet med boka er å stimulere til mer kraftfulle og utfordrende måter å tenke på når det gjelder muligheter og fallgruver i organisasjonen. I denne 4. utgaven av Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse er den begrepsmessige kjernen i boka fremdeles en firedelt modell, der organisasjoner betraktes fra fire perspektiver: organisasjonen som fabrikk, som familie, som jungel og som tempel. Men mye annet er forandret og boka inneholder mye nytt stoff. Eksempelmaterialet er kraftig fornyet for å dekke de siste utviklingstendensene på ledelsesområdet. Likeså "Listetoppene i organisasjonsstudier». Disse innsmettene består av kortfattede sammendrag av viktige tanker fra noen av de mest innflytelsesrike verkene i faglitteraturen på området. Det er også hentet inn mange nye eksempler fra organisasjonslivet. Som tidligere har forfatterne også i denne utgaven lagt vekt på å gi en klar og leseverdig samlende framstilling som tar opp i seg viktige teoretiske tradisjoner på området. De konsentrerer seg først og fremst om stoff innenfor organisasjonsteori som har relevans for praksis. Det er hentet eksempler fra alle sektorer og fra alle deler av verden.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205392878

EAN 9788205392878

Lettlest og genial om de 4 fortolkningsrammene struktur, HR, politikk og symboler.

• "Hvordan organisasjoner fungerer" av Dag Ingvar Jacobsen
  • "Sva marga - følg din vei" av Arne Næss
  • "E=mc2 - en biografi om verdens mest berømte ligning" av David Bodanis
  • "Relativitetsteorien - en populærfremstilling" av Albert Einstein
  • "Måken Jonathan" av Richard Bach
  • "Stalins øyne" av Ingvar Ambjørnsen
  • "Øyeblikkets tyranni - rask og langsom tid i informasjonssamfunnet" av Thomas Hylland Eriksen
  • "En glad gutt" av Bjørnstjerne Bjørnson
  • "Hjernen er stjernen - ditt eneste uerstattelige organ" av Kaja Nordengen