Nysgjerrigper

av (forfatter) og Frank Lie (oversetter).

Cappelen Damm 2014 Heftet

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202448202

EAN 9788202448202

Genre Thrillere

[Det er sikkert første gangen en gutt med Aspergers syndrom blir helt i en krim bok.
Det kunne blitt småteit, men Patrick blir fremstilt på en utrolig bra måte. De som har personlig erfaring med syndromet vil nok bli litt skremt i begynnelsen. Det går kaldt nedover ryggen på meg ved flere anledninger, småting som blir skikkelig creepy, når Patrick svarer og tenker sånn som han gjør.

Leger og medisinstudenter vil fryde seg over første del av boken når vi er med på å dissekrere nummer 19, tenk de brukte 6 måneder på å plukke et menneske fra hverandre.

Den tredje tingen som jeg syntes var utrolig bra er beskrivelsene fra sykehuset hvor komapasientene ligger. Vi følger Sam, fra lenge før han begynner å våkne, og det er fascinerende å se hvordan underbevisstheten hans kvikner til live. Skulle nesten tro at hun hadde opplevd det selv.

Med Nysgjerrigper gir Belinda Bauer oss mye bok for pengene. Jeg begynte fredag morgen kl. 06:15 og skulle egentlig høre lydbok når alle var ute av huset, men etter 30 sider var jeg så fengslet av historien at jeg holdt meg til denne hele dagen. Marathonlesingen min ble avsluttet ved midnatt, da en meget fornøyd leser gikk og la seg.
Boken er alvorlig, melankolsk og fri for klisjèer, men helt på slutten spruter det faktisk frem et par tårer. Jeg vil ikke røpe hva som skjer, for det kan ødelegge mye. Pass altså på at du ikke leser noen omtaler før du leser boken, i tilfelle noen røper for mye.
]1

Jeg var så heldig å vinne denne i ukeskonkurransen på brabok.no. Og da mener jeg skikkelig heldig, for denne boken hadde jeg aldrig funnet på å kjøpe selv. Dette var en fantastisk leseopplevelse, så jeg er veldig glad for at jeg vant. Nysgjerrigper handler om Patrick som har Aspergers syndrom. I et forsøk på å forstå farens død melder han seg på et anatomistudium. Under disseksjonen begynner Patrick å ane at "Nummer 19" ikke døde av naturlige årsaker, men ble myrdet. Problemet er at ingen tror på en som er "mentalt tilbakestående". Boken er spennende, småmorsom, skremmende og tragisk. Tidvis minnet den meg om en rørende bok jeg leste for mange år siden. The Curious Incident with the Dog tror jeg den het. I alle fall noe lignende. Uansett så er dette en ganske annerledes krimbok som nok vil appelere til de fleste. Mange bøker er nesten glemt så snart man er ferdig med siste side og lukker omslaget, men denne tror jeg at jeg kommer til å huske lenge. Anbefales på det sterkeste.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

veldig veldig spennende, spesielt å se det fra en med aspergers. Bra krim!

Origianal vri på krimsjangeren og interessant fortellerteknikk, men fryktelig intetsigende og uengasjerende karakterer. I tillegg gjorde et lite troverdig plott at jeg kastet inn håndkleet etter 200 sider. Når det var bare 80 sider igjen, var jeg rett og slett ikke interessert i den happy endingen som antagelig ventet meg.

Den blå lateksen virket uærbødig munter her i disseksjonssalen, som flaggdekorasjoner i en begravelse

Laget mest for min egen del, da jeg begynner å få så mange at det blir vanskelig å huske alle.

Men det er jo lov for andre å kikke, og bli misunnelige :-)

Alle er i hardperm, med mindre annet er notert. Listen vil bli oppdatert etter hvert.

Fortsettelse av forrige liste som ble full ...

• "Den enøyde kaninen" av Christoffer Carlsson
  • "Vågespill" av Ann Rosman