Nu, jävlar!

Gyldendal 2011 Innbundet

I denne romanen møter vi Terese som er høygravid og usikker på om hun tok det riktige valget, Kevin som har hatt kjærlighetssorg i tolv år, Lydia og hennes fantasivenninne Dronning Sonja og Jessica som skal feire bryllup med en mann hun ikke er sikker på om hun burde gifte seg med. En roman om forventninger, forsoning, hjemmebakst og Metallica.

Hjertevarm og gripende roman fra Heidi Linde

Obamas slagord om change we can believe in ga gjenlyd langt utover USAs grenser. I en liten småby på Østlandet tenkte Terese at en forandring måtte skje. Men når hun nå, noen måneder senere, vagger høygravid rundt, er hun ikke sikker på om hun valgte riktig change. Vi møter Kevin som har hatt kjærlighetssorg i 12 år, Lydia med fantasivenninnen Dronning Sonja og Jessica som kommer hjem for å feire bryllup ... med en mann hun ikke lenger er sikker på at hun burde gifte seg med.
Nu, jävlar! er en roman om hjemmebakst, Metallica, svangerskapskvalme og fotball-VM ? men først og fremst om mennesker det er umulig ikke å bli glad i.

Utgivelsesår 2011

ISBN13 9788205358096

EAN 9788205358096

Omtalt sted Hedmark

Direkte kjedelig. Ett godt stykke uti boka innså jeg at jeg mislikte samtlige personer og deres smålige tanker og handlinger. Om det er meningen å belyse hvor trasig man kan ha det med seg selv om man kontinuerlig bare driver med og ikke tar kontrollen over eget liv, gjør forfatteren en god jobb.

Jeg ble ganske sur på Heidi Linde da det gikk opp for meg at alle de fire hovedpersonene tenkte stygge tanker om mennesker som snakket for mye. Siden de alle hadde dette fellestrekket, følte jeg at forfatteren satt overlegen på sin høye hest - og viste hvordan de tagalle, dype personene hennes var omgitt av tomhjernede skravlekopper. Bedre å holde kjeft og la folk tro du er en idiot, enn å åpne munnen og fjerne enhver tvil?

MEN - så glemte jeg etterhvert denne (innbilte?) nedvurderingen av oss som prater i vei, for til tross for denne likheten mellom personene er de alle virkelige mennesker til å tro på. I starten følte jeg at jeg visste hvordan det kom til å utvikle seg, og jeg var redd for at det skulle bli en sånn bok helt uten slutt, i tradisjonell ny-norsk forfatterstudieflinkistradisjon, men puh! heldigvis ikke!

Kevin på bensinstasjonen og Jessica som den hjemvendte, løsrevne jenta var mennesker å bli kjent med, som jeg kunne ha kjent. Historien om Terese ble litt omstendelig, og litt usannsynlig med plutselig prat med nabo, men lett å kjenne seg igjen i, og den utviklet seg veldig fint. Lydia-kapitlene var kanskje mer fornøyelige enn egentlig ekte, og forbindelsen mellom henne og Jessica stemte ikke helt i mitt hode, men det var en original vinkling.

Jeg ville gitt denne boka en femmer, om jeg nå ga terningkast! Hun har funnet balansen som så mange mangler, en realistisk historie uten å falle for fristelsen til å gjøre alle personene underlige og sære, som så mange norske bøker og filmer gjør nå for tiden. Blir glad over at det går an!

Denne boken gir en fin påminnelse om at alle i forskjellige sammenhenger trenger noen å støtte seg på.

Rett og slett en god bok om menneskers usikkerhet, krav og forventninger til livet. De ulike personene må tilslutt erkjenne det som har skjedd, utfallet er individuelt og historiene flettes ganske så elegant inn i hverandre etterhvert som historien åpner seg.

I Nu, jävlar følger vi flere personer gjennom en høstdag i livene deres. Det er 9. oktober 2009 og dagen da det ble annonsert at president Obama blir tildelt Nobels fredspris.
Den første vi møter er Therese som skal ha en etterlengtet dag alene hjemme der hun har planlagt å gjøre ingenting, noe som selvsagt skjærer seg. Feieren skal stikke innom, og dessuten så har hun sett på Facebook at naboen er hjemme. Dermed går dagen med til å gjemme seg for naboen, og passe på at hun ikke må på do når feieren kommer. Hun får også uventet besøk. Therese er høygravid med sitt tredje barn og har begynt å sette spørsmålstegn ved valgene hun har gjort i livet. Hun kjenner desperasjonen vokse i seg.
Jessica, Thereses barndomsvenninne, har også en sentral rolle i boka. På dagen for bokas handling kommer hun hjem fra Sverige for å feire bryllupet med sin svenske snekkerkjæreste. Jessica bærer på sorg og skyldfølelse i forhold til sin avdøde far. Siden hans død har hun aldri klart å ta valg. Det hun har endt med, har aldri blitt helt riktig, og denne dagen skal hun nøste opp en hel del.
Jessicas mor Lydia møter vi også. Hun har fantasivenninnen Dronning Sonja som er med henne i alt hun gjør. Hun har et anstrengt og distansert forhold til Jessica og blir skjøvet til side når hun ønsker å hjelpe til med bryllupsforberedelsene.
På Essostasjonen jobber Kevin, Jessicas ekskjæreste. Det er tolv år siden de slo opp, men Kevin sliter fremdeles med kjærlighetssorgen. Han klarer ikke komme videre i livet og drømmer fremdeles om å få Jessica tilbake. Han blir stadig påminnet av andre om Jessica og fotballproffkarrieren han gikk glipp av på grunn av en skade. Denne dagen vi møter han hender det noe som kan endre livet hans.
Forfatteren har en utrolig god evne til å beskrive de forskjellige karakterene og hva de tenker og føler. Hun bruker mye humor og dette gjør boken ekstra god. Det at bokens hovedpersoner er veldig forskjellige er også et pluss, jeg tror de fleste finner noe å kjenne seg igjen i. Det er en bok om de små ting og de store spørsmål.

ML

...for det tar en hel barndom, en hel oppvekst, kanskje til og med et helt liv å forstå at foreldrene dine ikke er ufeilbarlige, at det de har vist deg, ikke nødvendigvis er sannheten, i hvert fall ikke sannheten slik den ser ut for deg...

Lydia skriver opp visdomsordene i en rød bok som hun har liggende i den nederste kjøkkenskuffen. Det er fint å tenke på når dagene er grå. En hel skuff full av trøst.

Snøfnugg er noe av det mest skrøpelige i naturen. Men se hva de makter når de holder sammen!

[...]og blikket hans stanser ved det store familiebildet i glass og ramme, for det er slik man gjør når man er en familie, rammer inn seg selv og henger seg selv på veggen, et triumferende klenodium, et endelig bevis på hva også vi, til alt hell, omsider klarte å få til.

Og hva har hun egentlig brukt dem til eller trengt dem for, disse mennene?Har hun trodd at ved å stå ved deres side, så vil hun klare å bli tydeliggjort selv? Har hun, i kraft av hvilken mann som enhver tid har stått ved hennes side, trodd at det kan definere henne og gi henne fri vilje og et eget liv, mens det, i virkeligheten, har tjent til det helt motsatte?

Norsk chick lit.

Bøker kultursirkelen har lest.
Vi velger bøker etter anmeldelser og anbefalinger. Og leser noen klassikere inn i mellom. Listen er i kronologisk rekkefølge.

Bøker kjøpt pr 24/11. Må bare få nok tid til å lese... Prioriteringer, prioriteringer.... ;)

Her følger en oversikt over bøker jeg har lest i 2012.

• "Agnes i senga - roman" av Heidi Linde
  • "Under bordet - roman" av Heidi Linde