Nostalgisk kokebok

Vega forlag 2012 Innbundet

All mat kommer fra Ungarn en annerledes, humoristisk, lystig og nostalgisk bok om hverdagsmat og matglede fra tiden før taco, thaimat og sashimi fant veien til norske hverdagskjøkken. Mens kokkene er vår tids rockestjerner og selv fars kokekunster holder høyt internasjonalt nivå, var det husmødrene og ukebladjournalistene som satt på kjøkkenekspertisen på seksti- og syttitallet. Det var på den tiden da det eneste man kunne gjøre med maten, var å steke, koke, trekke og grille den. Man kunne til nød posjere, men helst ikke sautere. Petter Schjerven gir her et gledelig og humoristisk gjensyn med en svunnen kulinarisk tid, og byr på klassikere som biff stroganoff, rullekake, landgang, fondue . og selvfølgelig alskens mat i aspik! Boken inneholder matminner og oppskrifter fra både forfatteren selv og kjente norske matfolk, og er gjennomillustrert.

Forlag Vega forlag

Omtalt tid 1970-1979 1960-1969

Fornøyelig tullball, lett alvor og mange underfundige samt underholdende fakta om det norske kjøkken, matkultur og oppskrifter ca 1955-1985 + -. Undertittel: nostalgisk kokebok. Petter Schjerven trør til igjen med glimt i øyet, humor og lett alvor. Jeg pløyde gjennom hele boka på over 300 sider på få timer. Det sier vel noe om underholdningsverdien :-) Dessuten er de mange velvalgte illustrasjonene ganske så artige. Blidt gjensyn med det som nå er blitt litt snodige retter -- så som den tidligere så populære aspik'en(!) Mange av rettene kan jeg ikke huske da det enten var før min tid eller når jeg var veldig liten. Men det er uansett festlig og informativ lektyre.
Unn deg en kveld i sofakroken med pledd og god drikke og denne boka. Glis er garantert! :-)

• "I boks - den lille matpakkeboka" av Susanne Kaluza
  • "Den store stygge idrettsboka" av Per Inge Torkelsen
  • "Barndom - 70-tallet" av Kristin von Hirsch
  • "Statsråd vant spekeskinke - og andre lokale nyheter" av Atle Antonsen
  • "Barndom - 80-tallet" av Kristin von Hirsch
  • "Mord er ingen sak" av Agatha Christie
  • "Heng ham ikke vent til jeg kommer - en morsom bok om norsk språk og tegnsetting" av Per Egil Hegge
  • "Katt i dueslaget" av Agatha Christie
  • "Bare så du vet det - en samling av ting du kanskje gjerne vil vite" av Jon Almaas
  • "De dødes advokat" av Agatha Christie
  • "Den tredje piken ; Den åpne graven" av Agatha Christie