Norwegian wood

av (forfatter) og Jay Rubin (oversetter).

Harvill Press 2001 Heftet

2079 bokelskere følger dette verket.

Toru Watanabe er 37 år, men når han hører den gamle Beatles-sangen "Norwegian wood" på flyplassen i Hamburg, husker han med en gang studiedagene i Tokyo på slutten av sekstitallet. Det er studentopprørets tid, men Watanabe er ingen aktivist; han går på forelesninger, leser romaner, jobber i en platebutikk og forelsker seg.

Forlag Harvill Press

Utgivelsesår 2001

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted Japan

Det er bare å bøye seg i støvet for Murakami, denne mannen kan skrive, han kan fortelle og han evner å skrive en bok på over 300 sider som ikke er kjedelig et sekund. Rett og slett en fryd å lese fra begynnelse til slutt.

En flott historie, velskrevet og med stor dybde. Jeg leste den over to tre dager men vil nok anbefale et kapittel om dagen da den bør få synke inn. Anbefales førsteårsstudenter.

Murakami skriver godt og gjenkjennbart om det frie livet på universitetet, jakten på den rette, forelskelse og det å bli voksen.

Et mesterverk!

Som fint støv puster vi hver dag inn døden, mens vi pusler videre med livene våre.

"Death exists, not as the opposite but as a part of life."

Å kjenne lukten av en bok og berøre papiret - bare det var nok til å gi meg en intens lykkefølelse.

If you only read the books that everyone else is reading, you can only think what everyone else is thinking.

I have to write things down to feel I fully comprehend them.

2079 bokelskere følger dette verket.

• når du akkurat har byrja å lese ei bok, og den er så fantastisk at du ikkje klarer og slutte, før du har kome til siste sida.

• når ein les for barn, og ein ser kor levande historia vert for barnet i augene deira, og dei stiller tusen spørsmål.

• når du ikkje får søve om kvelden og den du er glad i les høgt for deg.

• når du går inn i den perfekte bokhandelen, der det er bøker frå golvet og heilt til taket, og alle ser ut som heimlause skattar som berre ventar på at nokon skal gi dei ein heim, og sjå dei.

• når du sit på toget, eller bussen eller ein cafè og ser ein framand les ei bok du er glad i, og du følar at det er eit usynleg venskap mellom dokke.

• når du les ei bok som er så god, at du kan lukte regnet på asfalten i New York, høyre praten frå marknaden i India eller føle gleda til hovudpersonen langt inn i hjarterøtene, sjølvom du sit på ein studenthybel i vinter-Noreg.

• når du aldri har fått diskutert ei fantastisk bok, og endeleg møter nokon som har lest akkurat den boka for fyrste gong, og dokke kan prate i timesvis, lukke.

Bøker jeg har satt stor pris på av ulike grunner: ble sugd inn i historier, drømte meg bort, reiste langt, kjente verden på kroppen, ble opplyst, gråt, lo, ble skremt, ble rørt, ble et litt bedre menneske og angrer ikke på en eneste side.

Liker å lage lister og spesielt fra A til Å. Noen bokstaver er enkle å velge, andre så alt for mange gode alternativer, men ingen forfattere fikk være med to ganger. Ser jeg mangler noen bokstaver på slutten (Øya kommer ikke med av den grunn), men det betyr bare at jeg har noe å jobbe med...

Vi nordmenn elsker både å lese og reise. Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende byer? Her er VGs guide til godt lesestoff. VG 21.juli 2012

Var på ferie i Finnmark og var innom sjølvaste bokmekkaet Karasjok. Eg snubla innom ein loppemarknad som ikkje såg ut som ein loppemarknad. Tannlegen i bygda hadde gått i grava og bøkene til loppane. Tilsynelatande ein mann med kjærleik til litteraturen. Til mi store overrasking fant eg og kjøpte følgjande lektyre:

Olav. H Hauge - Dikt i samling

Arne Garborg - Fred (illustrert utgåve)

Göran Tunström - Skimmer

Raymond Chandler - Den lange søvnen

Leo Tolstoj - Anna Karenina I og II

Serge Lentz - Vladimir Rubajen eller i fantasiens grenseland

Maksim Gorkij - Barndom

Kjell Askildsen - Thomas F's siste nedtegnelser til almenheten(illustrert utgåve. Illustrasjoner av Håkon Bleken)

Kjell Askildsen - Kulisser

Det absurde: for alt dette gav eg 100 kroner!! Alt var i hardperm. Nokon hadde eg frå før, men synst det er finare å ha hardperm enn pocket. Nokon var i tillegg frå bokklubbens serie Bokklubbens mestermøter, kor kunstnarar illusterer kjente verk.

Flaks i Finnmark.

Det er på tide med oppsummering av året. De bøkene jeg har satt størst pris på i år er disse:

• "Dans dans dans" av Haruki Murakami
  • "Hardkokt eventyrland og verdens ende" av Haruki Murakami