Northug, Nansen og jeg

Kurér forl. 2012 Innbundet

I denne boka spør forfatteren hvorfor ski og langrenn er så viktig for nordmenn.

Hvorfor går nordmannen så gjerne på ski? Hva sier det om ham og landet han bor i? Hva er det egentlig han gjør når han går rundt i skogen, gjerne alene, helst langt? Hva går han til? Hva går han fra? Northug, Nansen og jeg er en bok som tar sporten og livet på alvor. Den handler om langrennssporten og langrennslykken. Den foregår i fjellet, i skogen og i Holmenkollen, den følger sporene fra Fridtjof Nansen via Sixten Jernberg til Petter Northug. Den handler om VM på ski, om Murakamis syn på menneskekroppen, om trening og mening, den nye langrennsfeberen og den nye nordmannen. Ikke minst handler den om Petter Northug, den første skikongen som splitter folket. Forfatter Simen Tveitereid vokste opp med å vente på Oddvar Brå. Nå spør han seg selv hvorfor skiløping er blitt så viktig for ham.

Forlag Kurér forl.

Dårligste boka jeg ikke har lagt fra meg. Burde vært uskrevet og ulest. Tynn suppe, dessverre.