Norske stiler

Cappelen Damm 2012 Heftet

Boken inneholder skoleeleven Herbert Ankels 19 norske stiler. I tillegg kan vi følge kommunikasjonen mellom Herbert og klasseforstander Holger Ørekam om karaktersettingen. Herbert skriver blant annet om en alminnelig dag, en artig opplevelse, idrettens betydning for samfunnet og hvorfor ærlighet er viktig.

ISBN13 9788202397050

EAN 9788202397050

På forsiden av mitt eksemplar står det «Blir dette årets morsomste bok?» Spørsmålet er stilt av anmelder i Dagbladet, som sånn sett antyder at dette blir gøyalt. Mitt svar på det spørsmålet er «Nei». I motsatt fall står det dårlig til med humor i litteraturen. Et annet alternativ er selvfølgelig at egen humor ikke samsvarer med dette.

Klarer ikke helt bestemme meg for om denne skal få tre eller fire øyne. Skulle helst gjerne gitt 3,8 ... hehe! Så konklusjonen blir: fire minus minus(og her er ikke to negative en pluss)

Boka består av hovedpersonens stiler og norsklærerens kommentarer. Gjennom stilene får vi et innblikk i hovedpersonens liv, tanker, og holdninger - dog noe begrenset ettersom det er stiler som skal leses av en lærer og ikke en privat dagbok.

Likte den godt, koste meg med de til tider sære stilene, og frydet meg over den originale ideen bak hele boka. Det som hindrer meg i å gi mer "ros" er kanskje nettopp dette: Det er selve idéen bak boka jeg liker aller best, og ikke selve boka/gjennomføringen av boka. Kanskje er jeg bare gretten fordi jeg selv ikke evner å komme på så gode idéer ...

En ting som trekker litt ned hos meg, er lærer-karakteren. Til tider virker han lite troverdig, jeg klarer bare ikke se for meg at en lærer responderer på denne måten på en elevs stil. Etter flere år i læreryrket er en vel hardhuda nok til ikke å ta på vei over skrøner og ett og annet banneord. Å kalle inn foreldrene til stadige foreldremøter over rene bagateller virker også lite troverdig. Morsomt, uten tvil, men jeg ville foretrukket litt mindre "morsomt" og litt mer "realistisk". Den andre tingen som trekker ned er at jeg savner en rød tråd og en spenningskurve. Innser at det ikke er poenget med boka, men jeg tror likevel at det kunne gått an å få til noe mer "utvikling" av spenning her.

Nå virker jeg plutselig svært negativ, hvilket ikke var poenget. For; dette er uansett en høyst leserverdig bok. Særlig når en er ute etter noe annerledes, noe lettlest, noe som kan leses litt her og der. For min del er dette en perfekt "mellombok" - altså en bok som passer meg fint etter å ha avsluttet en lang eller krevende roman, før jeg går i gang med en ny "større" roman.

De som sitter midt i smørøyet klager også mest på grøten.

Jeg må først plukke en høne med selve oppgaven. Den framsetter en påstand som svinebinder besvarelsen og kan derfor ikke stå uimotsagt.

Hver forsommer drar jeg med ei god venninne til et solvarmt sted og med bøker i kofferten. Vi tilbringer stort sett dagene med lange, formålsløse vandringer og strandliv med bok og parasoll. Her er bøkene vi leste på stranda i Alanya de to siste mai-ukene i år.

"Alle" lager julekalender. På Sølvberget plukket vi 2015 ut korte bøker og filmer - kortere enn 150 sider eller 90 minutter spilletid for filmene. (Folk har det for travelt til å lese mursteiner før jul, var tanken vår). Denne listen inneholder bøkene vi valgte ut.

• "Jeg vet ikke helt hva det er" av Silje Bergum Kinsten
  • "Stedsans - noveller" av Lars Saabye Christensen
  • "Kom ikkje inn i mitt hus - roman" av Arnfinn Kolerud
  • "Herr Nakanos forretning for avlagte gjenstander" av Hiromi Kawakami
  • "De søvnløse - roman" av Kim Leine
  • "Den eneste broren - roman" av Tove Nilsen
  • "Kalak - erindringsroman" av Kim Leine
  • "Regn i november" av Auður Ava Ólafsdóttir
  • "Om tyranni - tjue ting vi kan lære av det tjuende århundre" av Timothy Snyder
  • "Yoko Ono er en sjarlatan - blogger og betraktninger" av Ingvar Ambjørnsen
  • "Jeg tror bestemor lå med Frank Zappa - roman" av Tine J. Sir