Norske poteter og postmodernistiske negre

kulturelle kollisjoner og misforståelser

Kulturbro forl. 2000 Heftet

Forfatteren forteller om møter mellom nordmenn og "de fremmede", om hvordan de ser på seg selv og hverandre og om hvor vanskelig det kan være å leve mellom to kulturer.

Norske poteter og postmodernistiske negreer Walid al-Kubaisis femte bok. Her forteller han om møter mellom nordmenn og "de fremmede", om hvordan de ser på seg selv og hverandre, og om hvor vanskelig det kan være å leve i spagat mellom to kulturer.Man ler med gråten i halsen. I underfundige og troskyldige, tragiske og tragikomiske beretninger skildrer forfatteren dagliglivets utfordringer på ulike områder, og tar opp brennaktuelle temaer som bl.a. omskjæring av unge jenter, gategjenger og ghettomentalitet.Boken henvender seg til alle nordmenn og innvandrere som ønsker kunnskap og innsikt om seg selv og "de andre". Boken er et bidrag til kontakt og forståelse, et redskap til integreringsarbeid og et utgangspunkt for debatt. Boken byr også på spennende muligheter til bruk i undervisningen på videregående skoler og høgskoler.

Forlag Kulturbro forl.

Utgivelsesår 2000

Tankevekkende essays og småstubber om kulturforskjeller og hvordan de gjør hverdagen vanskelig for både nordmenn og innvandrere som ønsker å nærme seg hverandre og etter hvert forstå hverandre.

Etter tittelen på boka ventet jeg meg en humoristisk vinkling, men der ble jeg skuffet. Det er vel slik jeg har hørt det fra flere utlendinger i Norge: De har lært å beherske språket bortimot perfekt, men humor-koden er mye vanskeligere å knekke!

Og nordmenn identifiserer seg politisk og med klart sekularisert innhold. Muslimene identifiserer seg religiøst med verdier fra middelalderen. Forestillingen om individet finnes ikke i vår dominerende muslimske kultur. Jeg mener at tanken om det fritt handlende individ er en typisk moderne, vestlig forestilling. Individet i islam identifiserer seg med forpliktelser overfor fellesskapet. Individet i Vesten identifiserer seg med sine individuelle rettigheter. Og det er motsetninger mellom den kollektive identiteten og den individuelle identiteten.

Som filosofen Arne Næss, følger jeg fornuften. "Følg fornuften, men la følelsene råde." Følelser kan også være en kilde til forstand, en inspirasjon til innsikt, visdom og mening, men de kan også være en kilde til det motsatte.

"Bindestreksnordmenn". Forfattere med tilhørighet til flere land enn Norge. Enten de er født i et annet land eller norskfødte med én eller begge foreldre fra annet land enn Norge. Adopterte er dermed med på lista. Det er en stor variasjon som vises her - heldigvis.

Obs - lista er under arbeid, så kom gjerne med tips :-)

• "De beste blant oss - roman" av Helene Uri
  • "Tusen strålende soler" av Khaled Hosseini