Norsk pop og rock leksikon

populærmusikk i hundre år

av (redaktør), Bård Ose (redaktør) og Siren Steen (redaktør).

Vega forlag 2005 Innbundet

Oppslagsverk over norsk populærmusikk de siste hundre årene. Inneholder 1300 artikler om de viktigste artistene innenfor pop, rock, revy, slagere, pønk, hiphop og metal. Har register.

Norsk pop- og rockleksikon er det fullstendige oppslagsverk for norsk populærmusikk fra de siste 100 år. Det gjennomillustrerte praktverket inneholder over 1500 artikler og 1100 illustrasjoner, entusiastisk komponert av et knippe av landets fremste musikkelskende skribenter.
Alle med et snev av interesse for norsk musikk vil her kunne boltre seg i tørre fakta, listeplasseringer, spennende biografer, og de gode historier som har formet norsk musikkliv. Slå opp på bestemte artister om noe står uklart, eller foreta en frydefull reise gjennom pophistorien.

Jan Eggum er initiativtakeren til leksikonet, og sammen med redaktør Siren Steen har han vært med å utvikle dette etterlengtede verket med et bredt sjangerspekter. Her finner vi artikler innen blant annet pop, rock, revy, slagersangere, folkemusikk, jazz, hip hop og black metal i skjønn forening.
Alle de viktigste artister og grupper er representert med lange og interessante artikler, og sammen med gode illustrasjoner skapes slik et unikt bilde av kjente og mindre kjente sider ved norsk musikkhistorie.

Det legges opp til nostalgiske tilbakeblikk og nødvendig oppdatering for den eldre garde, og til fine historietimer for de nysgjerrige nyfrelste.
Hvem er hvem og hva i norsk musikk, hvem spilte hva med hvem når, hvor og for hvor mange, hvor ble de av, hvem er de nå og hva blir det neste? Leksikonet sitter med mange av svarene og får beatene til å falle på plass.

Bidragsytere er bl.a Jan Eggum, Bård Ose, Willy B., Arvid Skancke-Knutsen, Øyvind Holen, Svend Erik Løken Larsen, Vidar Vanberg, Marta Breen, Trond Blom, Siren Steen, Eirik Kydland og Frode Øien.

Norsk pop- og rockleksikon er oppslagsverket alle musikkelskere har ventet på, og som gjør krav på sin rettmessige plass ved siden av enhver platesamling med respekt for seg selv.

Innbundet, 624 sider

• "Rutetid - 3" av Frode Øverli
  • "Juleheftenes historie - 100 år" av Haakon W. Isachsen
  • "Rockestreker - 250 ville episoder fra rockens historie" av Bård Ose
  • "Store rock- og popleksikon" av Jon Vidar Bergan
  • "Rockens største og beste -og noen av de verste - plateguide til rockhistorien" av Asbjørn Bakke
  • "Quizbibelen - 5077 spørsmål om alt mellom himmel og jord" av Atle Nielsen
  • "Norsk postpunk 1980-1985 - fra hardcore til A-ha" av Trygve Mathiesen