Norsk polarhistorie. Bd. 3

rikdommene

av (redaktør) og Harald Dag Jølle (redaktør).

Gyldendal 2004 Innbundet

Verket beskriver den norske aktiviteten i polarområdene, i nord og i sør. Det omhandler ekspedisjonene, den vitenskapelige utforskningen, næringsvirksomheten og den politiske betydningen, fra slutten av 1600-tallet og fram til i dag. Forfatterne legger vekt på den norske virksomheten, men den settes inn i et et internasjonalt perspektiv. Dette bindet viser næringsvirksomheten i stor bredde: selfangst og hvalfangst, overvintring i fangsthytter, gruvedrift, de store fiskeriene og moderne masseturisme. Det drøftes hvilke politiske forhold som virket inn på næringene, og hvordan fangstradisjonen ble møtt av motstanden mot selfangst og andre menneskelige inngrep i naturen. Med register.

En rik og fengslende historie om den varierte næringsvirksomheten som nordmenn har utøvet i de polare områdene. Næringsvirksomheten i de polare områdene har vært stor, og behandles i stor bredde: Selfangst og hvalfangst, i nord som i sør, fra de tidligste tider fram til våre dager . fra Bergen, fra Nord-Norge, fra Sunnmøre, fra Vestfold, overvintring i fangsthytter, gruvedrift, de store fiskeriene . og moderne masseturisme. Hvilken økonomisk betydning hadde virksomheten? Hvor mye var eventyrlyst? Hvilke politiske forhold gjorde seg gjeldende, ikke minst under den kalde krigen? Hva med miljøhensyn, motstanden mot selfangst og andre menneskelige inngrep i naturen? Fiskeressursene? Oljeforekomster?

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205326576

EAN 9788205326576

Serie Norsk polarhistorie 1-3. Bindene selges også enkeltvis (3)

Omtalt sted Polarområdene

• "Norsk polarhistorie. Bd. 1 - ekspedisjonene" av Einar-Arne Drivenes
  • "Pelsjegerliv blant Nord-Canadas indianere" av Helge Ingstad
  • "Historien om Norge - Bd. 1" av Karsten Alnæs
  • "Professor Andersens natt - roman" av Dag Solstad
  • "Snorre Sturlasons kongesagaer" av Snorre Sturlason
  • "Den skarpsindige lavadelsmann don Quijote av la Mancha" av Miguel de Cervantes Saavedra
  • "Salme ved reisens slutt" av Erik Fosnes Hansen
  • "Forbrytelse og straff" av Fjodor M. Dostojevskij