Norsk polarhistorie. Bd. 1

ekspedisjonene

av (redaktør) og Harald Dag Jølle (redaktør).

Gyldendal 2004 Innbundet

Verket beskriver den norske aktiviteten i polarområdene, i nord og i sør. Det omhandler ekspedisjonene, den vitenskapelige utforskningen, næringsvirksomheten og den politiske betydningen, fra slutten av 1600-tallet og fram til i dag. Forfatterne legger vekt på den norske virksomheten, men den settes inn i et et internasjonalt perspektiv. Dette bindet omhandler Fridtjof Nansens, Roald Amundsens og Otto Sverdrups polferder. Det vises hvordan disse ekspedisjonene skapte en bred interesse for polartraktene og ble viktige elementer i det norske selvbildet. Også senere ekspedisjoner omtales. Med litteraturliste, register og opplysninger om forfatterne.

En spennende beretning om de store ekspedisjonene, skikkelsene og målene i norsk polarhistorie fra slutten av 1800-tallet til i dag. De store ekspedisjonene .; over Grønland 1888-89, mot Nordpolen 1893-96, gjennom Nordvestpassasjen 1903-05 og mot Sydpolen 1910-12 .; skapte bred offentlig interesse for polartraktene, og er viktige elementer i det norske selvbildet rundt forrige århundreskifte. Bindet belyser de heroiske og konkurransepregede sidene ved aktiviteten, men tar også for seg mindre kjente personer og ekspedisjoner, i hele perioden fram til dagens morderne skiferder til Nord- og Sydpolen.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205326545

EAN 9788205326545

Serie Norsk polarhistorie 1-3. Bindene selges også enkeltvis (1)

Omtalt sted Polarområdene

• "Den tredje mann - beretningen om Hjalmar Johansen" av Ragnar Kvam