Norsk kvinnehistorie på 200 sider

fra forsørgede fruentimmer til skamløse jenter

av (forfatter) og Hege Duckert (oppleser).

Kagge 2021 Lydfil

Kvinners liv har endret seg i en revolusjonerende fart de seneste 150 årene. Likevel er det menn som dominerer historiebøkene og får sine statuer. Journalist og forfatter Hege Duckert setter endelig kvinnene i sentrum og beskriver norsk kvinnehistorie slik den aldri har vært fortalt før. Vi møter dem som kjempet for selvstendighet og stemmerett, men Duckert beskriver også hverdagskvinnenes kår og forteller spennende om heltene du ikke har hørt om. Hvorfor feirer vi polfarerne Nansen og Amundsen, men ikke helsepionerne Elise Ottesen-Jensen og Katti Anker Møller. Hvorfor hører vi om Tungtvannsaksjonen, men ikke om Fyrstikkarbeiderstreiken? Denne boken endrer perspektivet. Norsk kvinnehistorie på 200 sider inngår i den populære 200-sider-serien.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2021

Format Lydfil

Serie På 200 sider

Hege Duckert har definitivt en god penn! I "Norsk kvinnehistorie på 200 sider", beviser hun det nok en gang. Det går lekende lett å lese seg fra 1870 fram til i dag i en historiefortelling om både kvinnesakspionerer, kjente kvinner fra kunst, politikk, samfunns- og næringsliv og om ukjente kvinner. Hun følger to hovedspor i sin beretning; det første handler om kropp: sex, helse, ekteskap og fødsler, det andre om makt: rettigheter, utdannelse, arbeid og utfoldelse.

Jeg fikk mange "Er det mulig?-opplevelser" i løpet av boka. Og svaret hver gang var naturlig nok "jammen var det mulig …" Noen eksempler er:
- Helt fram til 1888 sørget norsk lov for at norske kvinner ikke var myndige, uansett hvor gamle de var og uansett hva de kunne. I folketellingene fra denne tida står sågar ugifte kvinner med yrkesbetegnelsen «gjør ingenting».
- Kvinnelige lesehester kunne få alt fra hodepine, nervøse lidelser og skader på forplantningsevnen, mente blant andre professor Ernst Ferdinand Lochmann (Han ble for øvrig selv modell for Ibsens Stockmann fra En folkefiende)
- Nevnte Lochmann mente at kun sju yrker kunne defineres som passende for anstendige kvinner: lærerinne, bokhandlerske, bibliotekar, handelskontordame, bankdame, postsortereeske og telegrafistinne. Jeg strever med å se at ikke lesing var en smule nødvendig for å utføre disse yrkene godt.

Boka er underholdende, tankevekkende, interessant og lettlest-😊

Flere leste bøker i 2021

• "Norges konger på 200 sider" av Karsten Alnæs
  • "Elg i solnedgang - et kulturhistorisk blikk på bilder" av Arne Lie Christensen
  • "Katti Anker Møller - en biografi" av Jens Olai Jenssen
  • "Nomino - historia om norske stadnavn" av Gøril Grov Sørdal
  • "Minneboken - norsk nostalgi" av Mona Stenseth Larsen
  • "Min bestemor elsket Synnøve Finden - familien og ostefabrikken" av Tor Edvin Dahl
  • "Julekrim 2016" av Tom Egeland
  • "Filosofdronninger - kjente og ukjente kvinner i filosofihistorien" av Emmy Smith
  • "Nordens Casablanca - nordmenn i Stockholm under krigen" av Alf Skjeseth
  • "Kanskje bestefar er en stjerne?" av Karin Hake
  • "Femti planter som endret historiens gang" av Bill Laws
  • "Bibelen på 200 sider - frå dei første sju dagane til verdas ende" av Kari Veiteberg