Norsk grammatikk

det språklige byggverket

Vidarforlaget 2018 Innbundet

Språket kommer vi ikke utenom, det omgir oss på alle kanter. Hold ørene stive og øynene åpne, så blir det morsommere å leve med det.
Grammatikk er et ord som ikke har like god klang i alle kretser. Som skolefag hører ikke grammatikken til de mest populære. Men at grammatikk er dødskjedelig og dertil dødsvanskelig, er intet annet enn ondsinnet trappesladder. For hvordan kan grammatikk, som handler om hvordan språket er oppbygd og fungerer, være annet enn fascinerende? Det er jo snakk om menneskehjernens mest fantastiske og imponerende oppfinnelse! Grammatikken gir oss et redskap, slik at vi kan snakke om språket. De grammatiske kategoriene (subjekt, setning osv.) hjelper oss til å generalisere og systematisere våre iaktakelser. Iakttakelser uten termer er flyktige opplevelser. Den som venner seg til språkiakttakelse og kan generalisere sine observasjoner, oppdager kanskje et og annet som er til gagn for hans eller hennes egen omgang med språket - noe om stilsikkert, fyndig, konsist og korrekt språk - hvem vet?
Finn-Erik Vinjes bok Norsk grammatikk - det språklige byggverket henvender seg til lærere, journalister og andre lesende og skrivende folk av ymse slag - kort sagt folk flest.

Forlag Vidarforlaget

Utgivelsesår 2018