Norsk byhistorie

urbanisering gjennom 1300 år

av (forfatter), Finn-Einar Eliassen (forfatter), Jan Eivind Myhre (forfatter) og Ola Svein Stugu (forfatter).

Pax 2006 Innbundet

Boken gir en samlet og vitenskapelig basert fremstilling av byutviklingen og de bredere urbaniseringstendensene i landet, fra det på 700-tallet begynte å vokse fram forskjellige former for tettbebyggelser rundt markedsplasser og maktsentre, via framveksten av middelalderbyene, småbyenes storhetstid på 1500-tallet og den sterke byveksten fra 1830 til 1920, og fram til den gjennomgripende urbaniseringen av det norske samfunnet, både i by og bygd, som pågår i dag. Har litteraturliste og register.

"Norsk byhistorie" er en samlet oversikt over byutviklingen og urbaniseringsprosessen i Norge. Hva har kjennetegnet den norske byen gjennom historien? Hvorfor utviklet noen tettsteder seg til byer og andre ikke? Og hvordan har vi definert byen - før og i dag? Markedsplasser, kirkesteder og tettsteder har vokst frem, noen har etter hvert utviklet seg til større byer og noen til små. Flere slike steder har forsvunnet eller helt mistet sin funksjon underveis. En av de tingene som har truet den norske byen mest er utallige bybranner - noen ble bygd opp igjen, opp til flere ganger, andre ble det ikke. For første gang analyseres den norske urbaniseringsprosessen i sin fulle bredde, av faglig dyktige forfattere som evner å forklare den voldsomme veksten i antall norske byer, fra 700-tallet og frem til i dag. Boken er gjennomillustrert med flotte kart og fargeillustrasjoner.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2006

• "Norges kulturhistorie. Bd. 4 - det gjenfødte Norge"
  • "Norges kulturhistorie. Bd. 5 - brytningstid - blomstringstid"
  • "Norges kulturhistorie. Bd. 8 - underveis - mot nye tider"
  • "Norges kulturhistorie. Bd. 7 - I velstandens tegn"
  • "Edvard Grieg - mennesket og kunstneren" av Finn Benestad
  • "Duellen uten ende - verdenshistorien etter 1945" av Erling Bjøl
  • "Millennium - de siste tusen års historie" av Felipe Fernandez-Armesto
  • "Europa 1300-1550" av Steinar Imsen
  • "Verdens litteraturhistorie. Bd. 1-12" av Edvard Beyer
  • "Grunnbok i Norges historie - fra vikingtid til våre dager" av Knut Helle
  • "Levende litteratur - fra Gilgamesj til Bob Dylan" av Tore Zetterholm
  • "Fortida er ikke hva den en gang var - en innføring i historiefaget" av Knut Kjeldstadli