Norsk bunadleksikon. Bd. 1-3

av (redaktør).

Cappelen Damm 2009 Innbundet

Norsk bunadleksikon presenterer over 400 norske bunader og samiske folkedrakter i tekst og bilder. Leksikonet er geografisk organisert. Tekstene beskriver bunadene slik de er i produksjon i dag. De forteller deg samtidig hvilken bakgrunn de har, hvor lenge de har vært i bruk og hvordan de forholder seg til de gamle drakttradisjonene. Bildene viser mangfoldet som finnes blant bunadene og de samiske folkedraktene, som for eksempel de mange variasjonene i materialer og fargebruk. Bind 1 inneholder en oversiktsartikkel som forteller den kronologiske bunadhistorien. I tillegg er det egne artikler om draktsmykker og sko, materialbruk og barnebunad, samt et kapittel om skikk og bruk i bunad. Deretter presenteres bunader fra Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark og Oppland. Bind 2 presenterer bunader fra Buskerud, Vestfold og Telemark, Agderfylkene, Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane. Bind 3 tar for seg bunader fra Møre og Romsdal, Trøndelag, Nordland, Troms og Finmark. I tillegg presenteres alle de samiske draktene. Bakerst i bind 3 finner en registerdel med oversikt over litteratur om folkedrakt og bunad, liste over bunadprodusenter og ordforklaringer.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788202302108

EAN 9788202302108

Flott bok! For meg som er mest opptatt av detaljer i håndarbeidet blir dette ikke detaljert nok - og det tror jeg ikke det kunne ha blitt i en slik bok, hvor mange sider hadde det endt opp på da? Men flott bok til sitt formål - å vise frem en oversikt over bunader og folkedrakter. + for at det har tatt med "alt", innkludert Sparkjøp sine festdrakter.

Nej nej jag har inte läst alla 1089 sidor i detta lexikon utan endast bläddrat igenom och läst lite här och där. Däremot inhandlade jag den för tänk så kul att kunna se efter hemort till den fina bunaden som jag kanske såg en 17 mai eller i annat festligt sammanhang.
Däremot är det dåligt med bilder på speciella detaljer och många bilder är väldigt små.
Lite tung att hantera med mjuka pärmar dock. Blev svårhanterlig och slapp att sitta i sängen och läsa i, så den får väl hanteras på ett bord.Vad vet jag...kanske var detta ett billighetsutgåva för bokrean. Mycket bok för 199 kr i alla fall!

• "Syboka" av Mari Melilot
  • "Norges bunader og samiske folkedrakter" av Heidi Fossnes
  • "Virginia Woolf" av Hilde Hagerup
  • "Kjønn og ukjønn - ordhistoriske essay" av Kristin Fridtun
  • "Julekuler - én oppskrift, 55 mønster" av Arne Nerjordet
  • "Verden fram til i går - hva vi kan lære av tradisjonelle samfunn" av Jared Diamond
  • "Historien om Europa - 1900-1945" av Karsten Alnæs
  • "Alv Erlingsson - fortellingen om en adelsmanns undergang" av Tore Skeie