Norrøne guder

den enøyde

av (forfatter) og Nils Ole Oftebro (oppleser).

Lydbokforlaget 2010 CD

Boken er en lett bearbeidet utgave av teksten i Vår gamle Gudelære 1-12. De gamle historiene om Odin og Tor, Balder, Frøya og Loke er en vesentlig del av vår kulturarv som fortjener å bli holdt levende, sier forfatteren. Vår norrøne mytologi er av de mest spennende, originale og tankevekkende forsøk som finnes på å beskrive vår indre og ytre virkelighet, fange livet og tilværelsen med ord og poetiske bilder. Forfatteren har vært tro mot kildene, men forbeholdt seg retten til å være uenig, gå nye veier og fortelle på sin egen måte.

Det hendte for lenge siden ... den gang gudene vandret omkring på Jorden, og menneskene ennå hadde evnen til å se dem. For første gang opplever vi de gamle, norrøne mytene som én lang, sammenhengende fortelling! Vi skal tilbake i tiden. Til den gang Jorden var flat ... en skive som fløt på det store verdenshavet. Til den gang menneskene kalte sin verden Midgard. Det fantes troll og kjemper - og underlige, skremmende monstre. Men menneskene hadder mektige venner: gudene - som de kalte æser - og som holdt til i den store borgen Åsgard, på den andre siden av regnbuebroen. Og det er virkelig et stort og fargerikt persongalleri: Vi møter tordenguden Tor, kjærlighetsgudinnen Frøya, den listige Loke, den kåte jotnen Trym, den enorme Midgardsormen, grisen som slaktes hver kveld, men er like levende neste morgen, mannen som er skapt av gudespytt - og den vakre Balder, som hele verden forsøkte å gråte tilbake fra dødsriket. Og mange, mange flere!

Forlag Lydbokforlaget

Format CD