Norra Latin

drømmenes skole

av (forfatter) og Fartein Døvle Jonassen (oversetter).

Kagge 2020 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Tamar drømmer om å bli skuespiller. Clea er oppvokst på teater og filminnspillinger. En regnvåt augustdag begynner de på dramalinjen på Norra Latin i Stockholm. De går i samme klasse, men lever ulike liv. Tamar har reist fra familie og venner og flyttet til en ny by. Clea har bodd i Stockholm i hele sitt liv og har en selvfølgelig posisjon på skolen. Men den ærverdige skolebygningen rommer mange hemmeligheter. En tragedie som skal ha inntruffet i aulaen da skolen var en ren gutteskole har blitt til en vandrehistorie. Hva er sannhet og hva er myter? Og hva gjemmer seg i skyggene på Norra Latin? Norra Latin byr på mystikk, intens spenning, store drømmer og komplekse karakterer. Boka ble nominert til Nordisk råds pris for barne- og ungdomslitteraturpris og ble utnevnt til en av årets beste bøker i Sverige.

Dette er Sara Bergmark Elfgrens første roman etter verdenssuksessen Engelsforstrilogien (Sirkelen, Ild og Nøkkelen).

«Ja! Stemningsfylt, poetisk, mystisk og troverdig. En hjemsøkt skole, et gammelt mysterium, identitetskriser og hjertesorg. Skulle ønske jeg hadde lest den da jeg var 15!»
Siri Pettersen, forfatter av «Ravneringene»

Jeg elsker alt ved denne romanen. Mysteriet, magien, de elegante referansene. Men aller best er de skarpe, nære karakterportrettene." Tone Almhjell, forfatter av Vindeltorn og Maretorn

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2020

Genre Spenning

Omtalt sted Stockholm

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Vil du lese en grøsser med snikende uhygge, i et skolemiljø med mye drama, rykter, konkurranse og vandrehistorier?

Clea og Tamar har begynt på videregående skole på Norra Latin som er en gammel dramaskole i Stockholm. Det går en vandrehistorie om en tidligere elev ved navn Erling som etter en oppsetning av En Midtsommernatts drøm forsvant sporløst. En lærer døde på slutten av oppsetningen. Hadde de to hendelsene en sammenheng?

Clea er datteren til en kjent skuespiller, og hun er kjæreste med skuespillersønnen Tim. Tamar har flyttet fra en annen by for å gå på den beste dramaskolen, men det blir langt fra hva hun hadde forestilt seg. Tamar får ingen venner på skolen, men hun føler at det er noen som følger med fra skyggene..

Clea er dypt forelsket i Tim, men han er deprimert og ustabil og forholdet blir mer og mer destruktivt. Har Tim også en forbindelse med historien om Erling?

Det er en snikende uhygge over hele historien. Den bygger seg sakte opp, og vi får sakte men sikkert nøstet opp tråder fra fortiden.

Var optimistisk da jeg begynte, leste noen omtaler av denne og mange har likt den kjempegodt. Men la den bort etter 80-90 sider, blir for mye med 3 jeg-personer altså. Om jeg legger bort boka på et sted husker jeg jo ikke når jeg tar den frem igjen hvem av jeg-personene det er som snakker nå og må bla meg tilbake igjen for å finne det ut. Blir for tungvindt. Om den hadde vært skrevet med 1 jeg-person eller i tredje person så hadde jeg muligens lest den ferdig.

Bøker jeg har lest i 2019. Del 1

• "Prosjekt 360" av Anneli Klepp