Norges fjelltopper over 2000 meter

av (forfatter) og Julia Helgesen (forfatter).

Glittertind forl. 2013 Innbundet

Boken tar for seg alle fjelltopper i Norge over 2000 meter, fra Dovrefjell i nord, Jostedalsbreen i vest, Rondane i øst til Jotunheimen i sør. Gjennom kart, illustrasjoner og utførlige beskrivelser av alle toppene, samt turartikler og ulike temaer, tar boken deg med til fjell som Gadhøpiggen og Glittertinden, men også til mer ukjente fjelltopper i den norske fjellheimen. Boken er for deg som allerede har stiftet bekjentskap med de høyeste fjelltoppene i landet, men også for deg som er glad i fjellnaturen og nysgjerrig på toppturer i alle vanskelighetsgrader. Har litteraturliste og stikkordregister.

Dette er tredje utgave av denne salgssuksessen. Som før er det et rikt illustert verk, som tar for seg alle fjell-topper over 2000 meter i landet: Fra Dovrefjell i nord, Jostedalsbreen i vest, Rondane i øst til Jotunheimen i sør i tillegg til at den norske vulkanøya Jan Mayen har vært med fra og med 2. utgave. Gjennom flotte kart, tallrike illustrasjoner og utførlige beskrivelser av alle toppene samt turartikler og ulike temaer, tar denne boka deg med til kjente og kjære fjell som Galdhøpiggen og Glittertinden, men også til langt mer ukjente topper i den norske fjellheimen. Dette er boka både for deg som allerede har stiftet bekjentskap med de høyeste -fjelltoppene i landet vårt, men også for deg som er glad i fjellnaturen og nysgjerrig på toppturer i alle -vanskelighetsgrader. Det er boka for peisestua, til planlegging og etterbearbeidelse av turer - kort og godt, boka for deg som er glad i topper, tinder og norsk fjellnatur!

Forlag Glittertind forl.

Utgivelsesår 2013

Harvest Magazine ba sine lesere om tips til gode naturbøker. "Noen foreslo et helt forfatterskap, andre en enkelt bok. Her er romaner og sakprosa, dikt og reiseskildringer. Alle handler nok ikke like mye om naturen, men kanskje husker dere en bestemt passasje som gjør det?
Her er svarene, i en ikke-alfabetisk og sjanger- og kvalitetsmessig ikke-rangert rekkefølge:"

• "På ski over Grønland - en skildring av den norske Grønlands-ekspedisjon 1888-89" av Fridtjof Nansen
  • "Nordkalotten 365 - 8 villmarkseventyr" av Lars Monsen
  • "Villmarksboka - utstyr, feltkunnskap og overlevelsesteknikk" av Lars Monsen