Nordover

med Nansen mot Nordpolen

første Fram-ferd

av (forfatter) og Bjørn Ousland (illustratør).

Damm 2008 Innbundet

Forfatteren gjengir Fridtjof Nansens tur til Nordpolen med illustrasjoner og tekst.

St. Hansaften 1893 smeller det i kanonene på Akershus festning, og skipet Fram seiler ut Oslofjorden. Båten er på vei til Nordpolen, og om bord er Fridtjof Nansen.

Bjørn Ousland skildrer forholdene om bord på Fram i løpet av mannskapets tre år i polarisen, og det dramatiske forsøket på å nå selve polpunktet med ski og slede. Boken spenner fra tekst og illustrasjon til tegneseriestriper. Det gjør Nordover til en fartsfylt faktabok som garantert vil treffe unge lesere.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788204152657

EAN 9788204152657

Omtalt sted Arktis

Sommeren 2017 gjennomførte NRK P2 radioserien Faktasjekken - jakten på Norges beste sakprosa, i samarbeid med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF). De ville undersøke hvilke sakprosabøker som har formet Norge og nordmenn etter 2. verdenskrig. Utvalgte eksperter i 10 ulike panel i 10 kategorier satte opp til sammen 250 bøker, og disse ble stemt over blant NFFs 5500 medlemmer.

Virkeligheten er fantastisk - les sakprosa!

• "Nansen over Grønland" av Bjørn Ousland
  • "Fortellingen om Roald Amundsen - verdens største polfarer og førstemann på Sydpolen" av Alexander Wisting
  • "Sydover - kappløpet mot sydpolen" av Bjørn Ousland
  • "Fortellingen om Liverpool - utbryterklubben som ble Englands mestvinnende fotballag" av John Arne Riise
  • "Blodrik og blodfabrikken" av Kari Stai
  • "Førstemann som pissa på månen - basert på en sann historie og noen løse rykter" av Endre Lund Eriksen
  • "Walt Disney's Donald Duck & co - de komplette årgangene" av Disney
  • "Min bestemor strøk kongens skjorter" av Torill Kove
  • "Så" av Morris Gleitzman
  • "Farmor og jeg" av Anna Fiske
  • "Walt Disney's Donald Duck & co - de komplette årgangene 1948 og 1949" av Disney
  • "Jakob og Neikob - tjuven slår tilbake" av Kari Stai