Nordfronten

Hitlers skjebneområde

av (forfatter) og Ivar Nergaard (oppleser).

Lydbokforlaget 2007 Lydfil

Under annen verdenskrig spiller Nord-Norge og de omkringliggende områdene en helt spesiell rolle. Hitler frykter en alliert invasjon her, og fra 1942 blir forsvaret av Nord-Norge gitt høyeste prioritet. Altafjorden blir Tysklands viktigste marinebase. Churchill prøver å overtale sine generaler til å invadere i nord, presset av Stalins krav om en annen front i Europa. I 1941 rykker tyske tropper østover med kurs mot Murmansk. Her møtes de av russisk ild, og snart fryser fronten fast. Gjennom mesteparten av krigen sloss tyskere og russere i et ufremkommelig myrterreng sommerstid og i bitende kulde om vinteren. Nærmere 100 000 soldater faller. Boken tar leseren med til soldatenes slagmark, til stormaktenes kommandosentra og inn i vanlige familiers liv. Har litteraturliste, personnavnregister og stedsnavnregister.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2007

Format Lydfil

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Nord-Norge

Sommeren 2017 gjennomførte NRK P2 radioserien Faktasjekken - jakten på Norges beste sakprosa, i samarbeid med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF). De ville undersøke hvilke sakprosabøker som har formet Norge og nordmenn etter 2. verdenskrig. Utvalgte eksperter i 10 ulike panel i 10 kategorier satte opp til sammen 250 bøker, og disse ble stemt over blant NFFs 5500 medlemmer.

Virkeligheten er fantastisk - les sakprosa!

• "Hjem til Stalin - skjebnen til 83000 russiske krigsfanger i Norge 1945" av Egil Ulateig
  • "Ulvetiden - krig og samarbeid" av Kjell Fjørtoft
  • "De kalte oss naziyngel - NS-barnas historie 1940-2002" av Baard H. Borge
  • "Gestapo-offiseren Fehmer - milorgs farligste fiende" av Steinar Brauteset
  • "Lang kyst - en fortelling om fartøyer og folk på norskekysten under krigen" av Trygve Nordanger
  • "Isfront - den kalde krigen i nord" av Asbjørn Jaklin
  • "Kampen om Norge - tyskernes bilder fra det norske felttoget" av Per Erik Olsen
  • "Krigen fra himmelen - fallskjermangrepet mot Dombås april 1940" av Egil Ulateig
  • "Hitlers Norge - okkupasjonsmakten 1940-1945" av Berit Nøkleby
  • "Veien mot undergangen - historien om de norske frontkjemperne" av Egil Ulateig
  • "Berlin i krig - liv og død i Hitlers hovedstad, 1939-1945" av Roger Moorhouse
  • "Regiment Norge - historien om en frontkjemperenhet" av Harry A. Ellingsen