Norbritannia

en reise i det norske Storbritannia

Vigmostad Bjørke 2020 Innbundet

Nordmenn elsker Storbritannia - men hvordan preger vi britene! I denne boka besøker Gry Blekastad Almås steder og mennesker i Storbritannia som forteller om forbindelsen mellom landene våre. På en kunnskapsrik og underholdende måte tar hun oss med på en norsk reise i et kjært naboland. Etter en tur innom en norskeid pub blir vi med på fotballkamp mellom engelske storlag som er preget av nordmenn. Hos en eksklusiv skredder i en bygning eid av Oljefondet tester forfatteren om nordmenn får prisavslag, før den tidligere uteliggeren Vivi fra Bærum tar oss med til et ganske annerledes London. På øya Man kommer forfatteren over en fortiet historie om nordmenn fra begge sider som satt i britisk fangeleir under andre verdenskrig. Og aller lengst nord ønsker mange seg en sterkere formell tilknytning til Norge. Fins det et «Norbritannia» i Storbritannia? Og hvordan påvirkes det i så fall av den politiske krisetiden britene opplever? Gry Blekastad Almås er programleder i NRK og har vært korrespondent i London. Hun har dekket alle britiske valg de siste ti årene og ledet tv-sendinger innen politikk og nyheter i mer enn 25 år.

Nordmenn elsker Storbritannia - men hvordan preger vi britene!

«Både research og fortellekunst er mektig imponerende!»

Øivind Bratberg, Storbritannia-kjenner

«Boka er midt i blinken og meget godt skrevet!»

Arne Scheie

«Med engasjement og kunnskap utforsker NRK-journalist Gry Blekastad Almås de rike forbindelsene mellom Norge og Storbritannia ... med solide historiekunnskaper og journalistisk teft graver Almås i samarbeid med lokale kilder seg fram til flere engasjerende - og tragiske - historier fra den norske motstandsbevegelsen ... Dyktige journalister er også gode formidlere, og Almås har i sin forfatterdebut levert en engasjerende og velskrevet reportasje om to gode naboer, som er gjensidig avhengige av hverandre.»

Endre Ugelstad Aas, Dagsavisen

«... Almås' reise har nok av gode refleksjoner og uventede funn til at den er vel verdt å ta.»

Jon Rognlien, Dagbladet

«Velskrevet om "Norbritannia" ... levende og interessant ... Forfatteren setter et personlig preg på historiene.»

Linn Marie Hammernes, Finansavisen

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788241950520

EAN 9788241950520

Omtalt sted Norge Storbritannia

Nå har jeg vært på en interessant rundreise i Storbritannia! Riktignok bare i hodet mitt, men godt geleidet av Gry Blekastad Almås, - og i tider som disse, er det veldig deilig å kunne reise litt! Hun har ført oss til 11 forskjellige byer i Storbritannia, hvor hun hvert sted har presentert oss for mennesker som kan fortelle om forskjellige bånd mellom Norge og øyriket, samtidig som hun gir oss et innblikk i britiske forhold.
Jeg ble riktignok litt skeptisk da hun i første kapittel startet med fotball, - det er ikke akkurat det jeg har mest greie på og sansen for. Men derfor var det jo dessto nyttigere å få en innføring i fotballens verden og dette merkelige forhold mellom nordmenn og britiske fotballklubber. Ellers ble diverse forbindelser og tette bånd til Norge under krigen godt belyst, og likeledes næringsliv og fiskeri, med den historiske utviklingen og de interne motsetningene i landet som førte til Brexit. Hun var jo også innom forbindelsene mellom landene for tusen år siden, men for en som er opptatt av vikingtiden, er det nok mer å hente i Tore Skeies bok om Hvitekrist. Men alt i alt, en lettlest og interessant reise i «Norbrittania»!

Norbritannia – en reise i det norske Storbritannia av Gry Blekastad Almås ble utgitt i 2020. Jeg likte boken. Men jeg er overrasket og skuffet over at det ikke finnes et eneste bilde av reisene hun skriver om i boken.

Lest i 2020

• "Falmet fløyel i London" av Øivind Bratberg
  • "Oslo - et eventyr - litterære vandringer" av Erik Fosnes Hansen
  • "Mysteriet Norge - hvordan et fattigfolk i nord ble verdens rikeste, frieste og lykkeligste mennesker" av Harald Eia
  • "Antatt skyldig - ...når marerittet blir virkelighet..." av Kjell Arvid Nilssen
  • "Til hundene" av Mikkel Vika
  • "Norrøne guder" av Johan Egerkrans
  • "Roald Dahl - grensesprengeren" av Øivind Bratberg
  • "Tenåringshjernen - hjerneforskerens overlevelsesguide til livet med ungdom" av Frances E. Jensen
  • "Under polarstjernen" av Stef Penney
  • "Reven - portrett av et villdyr" av Andreas Tjernshaugen