Nomade var jeg

av (forfatter) og Sigrid Briseid (medforfatter).

Unipub forlag 2009 Heftet

Denne boken inneholder tre noveller, utdrag fra personlige dagbøker og reportasjer fra Sør-Oran 1903-1904, samt en biografi om forfatteren og en kronologisk oversikt over hennes liv. Har litteratur- og bildeliste og ordliste.

Forfatteren og journalisten Isabelle Eberhardt (1877-1904) ble en legende før hun 27 år gammel omkom i den algeriske ørkenen. I dag er hun kjent både for sitt dramatiske liv og som en original og modig forfatter. Eberhardt var en av verdens første kvinnelige krigsreportere og feires i Algerie som nasjonalsymbol. Som tjueåring brøt Isabelle Eberhardt opp fra Europa og reiste til Nord-Afrika. Hun konverterte til islam, og forkledd som mann fikk hun innpass i lukkede miljøer.
Den 21. oktober 1904 ble huset Eberhardt oppholdt seg i knust av en styrtflom. Sammen med liket ble det funnet dagbøker, reiseskildringer, skisser og noveller - alt dekket av gjørme. I denne boka er for første gang et bredt utvalg av Eberhardts tekster oversatt til norsk. Boka inneholder også en biografi om en bemerkelsesverdig kvinne.
Sigrid Briseid har hovedfag i idéhistorie og arbeider som lektor på Lillestrøm videregående skole.

Forlag Unipub forlag

Utgivelsesår 2009