Nomad

2010 Heftet

I denne boka forteller forfatteren om livet sitt, fra oppveksten i Somalia til hun som voksen søkte asyl i Nederland, ble truet på livet og måtte flykte til USA. Boka er også et portrett av forfatterens familie, en familie som er blitt revet fra hverandre på grunn av kulturkonflikter. Forfatteren ønsker å advare USA mot å undervurdere faren ved islamsk fundamentalisme, noe hun mener Europa har gjort.

Omtalt sted USA Somalia

Omtalt person Ayaan Hirsi Ali

En MÅ-lese-bok. Gå ikke glipp av denne.
En dypsindig bok fra en meget smart og usedvanlig intelligent kvinne med bemerkelsesverdige klare og kloke tanker, om hennes liv, hennes frigjøring fra islams undertrykkende, klamme grep og den tunge pliktfølelsen overfor klanen i Somalia, hennes gode forslag til løsninger på de vanskelige kulturkonfliktene som oppstår når muslimene bosetter seg i vesten, og hennes briljante betraktninger om vår samfunnsorden. Hun er en flott og modig kvinne som jeg beundrer.
Ayaan Hirsi Ali er opptatt av kvinners rettigheter. Hun er opptatt av at mange kvinner lever undertrykte liv, ikke bare i land som har dette som kultur og tradisjon, men at slike kulturer også finnes i vestlige land.

Hun opprettet i 2008 en veldedig organisjon AHA Foundation (sitat): ... som bidrar til å beskytte og forsvare kvinners rettigheter i Vesten, spesielt i USA, mot militant islam og skadelige stammeskikker. Stiftelsens mål er å gjennomføre undersøkelser, spre informasjon og drive påvirkning i saker som gjelder forbrytelser mot kvinner, inkludert nektelse av utdannelse for jenter, kjønnslemlestelse, tvangsekteskap, æresvold og begrensninger av jenters bevegelsesfrihet.
AHA Foundation søker å skape en bevissthet i Amerika om at noen av disse voldelige overgrepene mot kvinner i stigende grad blir utført i USA. Stiftelsen er også opprettet for å gi jenter og kvinner i nød informasjon og hjelp ved å lage en database med personer og institusjoner som er kvalifisert til å håndtere mishandling og overgrep.

Boka anbefales på det varmeste!

Les den!!! Boka er enormt viktig for å forstå mer om hvordan vi kan hjelpe mennesker som kommer fra voldelige og undertrykkende klanssamfunn, og mer om hvor farlig det kan bli for enkeltindivider og større grupper dersom vi ikke gjør det. Dette er rystende fortellinger om barnemishandling, kvinneundertrykkelse, pådytting av skyldfølelse og skam, og psykisk frihetsberøvelse. Ayaan vokste opp i et somalisk muslimsk miljø, og er nå ateist i amerika, men jeg kunne kjenne meg igjen i mange av følelsene og tankene hennes knyttet til tro og kultur selv om jeg slett ikke er muslimsk selv. Les, les, les..

Eit must read, endå meir aktuell enn då den kom ut for snart 15 år sidan. Ali er ei bemerkelsesverdig kvinne, klok og erfaren og tilbyr konkrete grep ein kan gjera i eit samfunn for å motvirka agressiv islamistisk radikal påverkad. Ali erfarer også at radikal islam også har fått fotfeste i Amerika, der ho no bur grunna forfølgelse. Les og bli klok

Amerikanske myndigheter, akademikere og sosialpsykologer begår en stor feil når de prøver å forstå en hjernevasket bevissthet bare fra det tidspunkt vedkommende ble radikal. Den radikale versjonen av islam selges trinnvis, og det gjelder også amerikanerne. Først blir den markedsført som et program for rettskaffenhet og godhet. Deretter blir du oppmuntret til å oppsøke andre muslimer og få venner blant dem. Det betente spørsmålet om voldelig jihad blir brakt på bane først i de siste stadiene. Men radikalismens forhistorie er en myk hjernevask til underkastelse - den egentlige betydningen av ordet islam - helt fra fødselen av.

Jeg har oppdaget livet slik det er: en gave fra naturen.

Imran bin Husain:
Profeten sa: <<Jeg så paradis, og oppdaget at de fattige var i flertall der.Jeg så helvete, og oppdaget at de fleste innbyggerne var kvinner.>>
Hadith - Sahih Bukhari 4:464

Men én religion, islam, bygger på en bok - Koranen - som nekter kvinner grunnleggende menneskerettigheter.

På universitetene finnes det alle mulige aktivistgrupper, men ingen for for jenter som flykter fra islam, ingen gruppe som slåss for de muslimske kvinnenes rettigheter. Når vold blir begått i islams navn, er disse studentaktivistene tause. Selv når muslimer sprenger andre muslimer som har en annen fortolkning av denne angivelig fredelige religionen; når barn blir brukt som selvmordsbombere; når en from muslimsk kvinne som er blitt voldtatt, går til myndighetene og blir dømt til steining fordi hun har hatt sex utenfor ekteskapet - selv da tier disse studentene.

• "Hymne til friheten" av Flemming Rose
  • "Tilslørt, avslørt - et oppgjør med norsk naivisme" av Hege Storhaug
  • "Fryktens makt - frihet eller taushet i terrorens tid" av Vebjørn Kroll Selbekk
  • "Der andre tier" av Sylvi Listhaug
  • "Fremmed i eget land - samtaler med den tause majoritet" av Halvor Fosli
  • "I skyggen av sharia" av Mohammad Mostafaei
  • "Talsmann" av Abid Raja
  • "Sønn av Hamas" av Mosab Hassan Yousef
  • "Æresdrap - menn som drep kvinner" av Ayse Onal
  • "Terrorens rike - hvordan en voldelig sekt fra den arabiske ørken radikaliserte islam" av Carl Schiøtz Wibye
  • "Det internasjonale gjennombruddet - fra ettpartistat til flerkulturell stat" av Terje Tvedt
  • "Muhammed - slik samtiden så ham" av Halvor Tjønn