Noma

tid og sted i nordisk kokekunst

av (forfatter), Ditte Isager (illustratør), Ellen K. Berg (gjendikter) og Ingrid Espelid Hovig (gjendikter).

Versal 2011 Innbundet

Boka gir et innblikk i den nyskapende København-restauranten Noma. Kjøkkensjef René Redzepi gir her innsyn i sin kreative matfilosofi, sitt forhold til leverandører og bruk av sesongbetonte nordiske råvarer. 90 oppskrifter presenteres, og Olafur Eliasson og Rune Skyum-Nielsen bidrar også med tekster om bl.a. Nomas historie og Redzepis utvikling som kjøkkensjef. Har ordliste og register.

Nordisk matkunst

NOMA-kokeboken er en helt unik utgivelse, boken er utstyrt som en kunstbok og for noen vil den bli en kultbok. For alle som er interessert i eksepsjonelle rettermed smak av nordisk natur er den uunnværlig. René arbeider med stor kjærlighettil råvarene og ekstrem presisjon. Her er det oppskrifter å bryne seg på foralle hobbykokker, og nye smaker å oppleve. René skriver i boken om sine reiserog besøk til eventyrlige plasser i Norden og møter med genuine nordiske smakerog småskalaprodusenter.
Nordisk smak og det nordiske kjøkken er på verdenstoppen, og NOMAer den nordiske smakens høyborg. I2010 ble København-restauranten NOMA kåret til verdens beste. I 2011 delte detre skandinaviske deltagerne alle medaljeplassene i kokke VM -- Bocuse d'Or. I denne kokeboken utforsker René de nordiskesmakene og råvarene, maten han tilbereder er tuftet på et nordisk manifestlaget av blant andre Eyvind Hellstrøm og Claus Meyer.
RenéRedzepi er kjent fra tv-serien om NOMA, og fra media. Han har tidligere arbeidetpå restaurantene elBulli og The French Laundery. René kommer tilNorge for å lansere sin unike bok. De eminente fotoene i boken er tatt av DitteIsager.

Forlag Versal

Omtalt sted København