Nokturne

drømmekokebok

varierte og enkle oppskrifter (på bare 5 minutter)

av (forfatter), Isol (illustratør) og Signe Prøis (oversetter).

Cappelen Damm 2014 Spiral

Utgivelsesår 2014

Format Spiral

ISBN13 9788202427719

EAN 9788202427719

Drømmekokebok? Selvlysende bilder? Selvsagt måtte jeg kjøpe denne...

skriv bildebeskrivelse her

Isol har laget noe unikt og originalt her. På overflaten ser boka ganske ordinær ut, med fine illustrasjoner og enkle titler av denne typen:

skriv bildebeskrivelse her

Boka er designet på en måte som gjør at den står selv, og det er selvsagt fordi hele greia med denne boka er at den skal stå på nattbordet når du har lagt deg og skrudd av lampa. Magien – eller drømmene – dukker nemlig opp da. Oppskriften er enkel… Velg en side, sett den i skarpt lys i noen minutter, sett den opp og slå av lyset. En helt annen side av den illustrasjonen du ser mens lyset er på åpenbarer seg. Og vips så har du oppskriften på en drøm. Lånte et eksempel fra Dagbladet for å vise frem:

skriv bildebeskrivelse her

Jeg har ikke en gang sett alle de selvlysende illustrasjonene enda. Kokeboka anbefaler tross alt bare én drøm per natt. Jeg ble så glad av denne boka – så innovativ og sjarmerende. Dette er en sånn type bok som viser hvor mye papirbøkene har å by på til tross for at e-bøkene blir stadig mer populære. Vanskelig å peke på noe negativt her. Leseren (seeren?) får 11 fortellinger fortalt nesten helt uten ord, og har til og med plass helt til sist til å tegne sin helt egen drøm. Her legges det opp til at leseren skal spinne videre på egen hånd. Det funker som bare det. Anbefales varmt videre.

Denne anmeldelsen ble først publisert på bloggen min.