Nøtteknekkeren

av (forfatter) og Roberto Innocenti (illustratør).

Gyldendal Tiden 1997 Innbundet

Det er julaften, og Clara og broren Fritz sitter spent og venter på å få se hvilke gaver de skal få. Clara forelsker seg i den aller siste gaven under treet, Nøtteknekkeren. I løpet av natta får Clara se at det ikke er en helt vanlig nøtteknekker hun har fått.

En virkelig gavebok! For første gang kan du oppleve E.T.A. Hoffmanns eventyr om Nøtteknekkeren på norsk! Eventyret Nussknacker und Mausekönig (1816) er best kjent i form av Tsjaikovskijs ballett ved samme navn. Det er selveste julekvelden, og gamle urmaker Drosselmeier lager utsøkte leker til sine gudbarn Fritz og Marie. Riktignok er de fleste av disse lekene adskillig flottere enn den stakkars Nøtteknekkeren, men likevel er det ham lille Marie faller for. Det er noe spesielt med ham ... Sjelden har julens overflod og glede blitt skildret så levende som i denne boken, hvor Roberto Innocentis fengslende illustrasjoner er like mangfoldige som den spennende teksten. Hans illustrasjoner kjenner vi fra Pinocchio (1988) og Et julekvad (1990).

Forlag Gyldendal Tiden

• "Ulvene i veggen" av Neil Gaiman
  • "Islands Klokke"
  • "Havet i enden av veien" av Neil Gaiman
  • "Brødrene Karamasov 1. Bd. 18" av Fjodor M. Dostojevskij
  • "Avalon - den eventyrlige fortellingen om kvinnene rundt Kong Arthurs hoff" av Marion Zimmer Bradley