Nød hjelp

Vigmostad Bjørke 2014 Innbundet

Om en moderne samaritanerinne og hennes kompromissløse bistand. En lett desillusjonert kvinne drar ut i verden for å yte sin egen, private nødhjelp. Hun tar utgangspunkt i Mor Teresas by, Kolkata, og fra et sykehus for døende i India fortsetter ferden til Kaukasus. Men det viser seg slett ikke å være enkelt: Hvordan skal hjelpen arte seg, hvem bør hjelpes, og vil de bli hjulpet? Nød Hjelp er en tragikomisk beretning om en moderne samaritanerinne og hennes møte med nødlidende. De er aldri slik hun ønsker eller tenker at de skal være. Romanen er en kulturutveksling som også sier noe om den kollektive norske hjelpetrangen og «hjelpevesenet». Om forfatteren: B. MiRee Abrahamsen (1973) har studert bl.a. språk i Hviterussland, kunst i Israel, arabisk i Syria, samtidslitteratur i Russland, og mandarin i Kina. Hun debuterte i 1999 med diktsamlingen Ankeret i Apegården, og ga i 2012 ut romanen og reiseskildringen Det ville Østen - en innføring i klassisk sibirofili, til svært gode kritikker.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788241910920

EAN 9788241910920

Dette var en mektig bok! Jeg har aldri lest noe lignende og er stum av beundring for forfatteren. Snakk om kunnskapsrik, formidlingssterk forfatter!

Boka dro meg inn i seg og jeg mistet helt kontakt med tid og rom, dette er var en skikkelig page-turner, i positiv forstand.

Samtidig som vi følger forfatterens søken etter å bli en god hjelper, gis vi stor innsikt i kultur og politikk og personlige erfaringer flettet godt sammen med biografiske fakta om Mor Teresa, om kontroversene rundt henne. Også om land forfatteren besøkers historie.

Boken er delvis skrevet som en tradisjonell roman, delvis som en reiseskildring og delvis i en esseyistisk stil. Abrahamsen mikser dette så godt at det ikke blir tungt eller lærebokaktig. Det bare flyter i vei, samtidig som det er mye fakta å lære for den som har det fokuset.

Forfatteren lykkes også i å stille kritiske spørsmål til våre kulturelle holdninger til hjelpearbeid og hun stiller samfunnskritiske spørsmål til oss nordmenn, som "behovet" for å seile med på Facebooks likekultur i alvorlige saker. Hvor mye betyr et klikk?

Vet du hva? Denne må du bare lese!

Kulturfondbøker - Norsk skjønnlitteratur 2014

• "Regntid - roman" av Line Baugstø